88883323 021

برای مشاوره تماس بگیرید

رزین آنیونی AmberLite HPR9500

AMBERLITE HPR9500

رزین تبادل یونی AmberLite HPR9500 شرکت دوپونت یک رزین آنیونی بازی ضعیف بر پایه OH است که در فرایند املاح زدایی صنعتی و تولید آب دمین به کار گرفته می شود.

 

رزین های تبادل یونی آنیونی باز ضعیف تنها نوع رزین های تبادل یونی می باشند که رزین های قابل تعویض ندارند. این رزین ها اسیدیته ی معدنی آزاد(کلر و سولفات) را جذب می کنند. ساختار فیزیکی رزین های آنیونی باز ضعیف(Weak Base Anion Resins)از ماتریس پلیمری تشکیل شده است که گروه های عاملی آمینی به آن متصل شده اند. این رزین ها اغلب با سدیم هیدروکسید، آمونیاک یا سدیم کربونات احیا می شوند.

رزین های آنیونی باز ضعیف برای املاح زدایی جزئی مورد استفاده قرار می گیرد. در واحدهای بزرگ، برای املاح زدایی کامل از همراه شدن رزین های آنیونی ضعیف با رزین های آنیونی قوی استفاده می شود. همچنین، استفاده از رزین های آنیونی ضعیف به عنوان سدی جهت جلوگیری از ورود کربن آلی(TOC) به رزین های آنیونی قوی بسیار موثر است. رزین های آنیونی ضعیف در زمینه جذب اسید همچون کلراید، سولفات، نیترات و دیگر آنیونه های اسیدهای قوی به کار گرفته می شوند. هرچند این رزین ها در حذف اسیدهای ضعیف مانند سیلیکا و کربن دی اکسید زیاد موثر نمی باشند.

کاربرد رزین آنیونی در حذف نیترات

آشامیدن آب آلوده به غلظتهای بالای نیترات در بزرگسالان و کودکان با مخاطرات سلامتی همراه است. ولی این عوارض در کودکان و خصوصا نوزادان چشمگیرتر است. آشامیدن آبهای با غلظت بالای نیترات در کودکان منجر به بیماری خونی سندروم کودک آبی می شود. این بیماری به واسطه تبدیل نیترات به نیتریت و متعاقب آن ترکیب نیتریت حاصله با هموگلبین در خون کودکان است که قادر به حمل اکسیژن نیست. در گروه‌های سنی بالاتر نیز خطراتی از قبیل سقط جنین، ناباروری و انواع گوناگونی از سرطان‌ها  را به دنبال دارد. سازمان جهانی بهداشت و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، حداکثر مجاز نیترات در آب آشامیدنی را معادل ۵۰ میلی‌گرم بر لیتر تعیین کرده اند.

رزینهای آنیونی ضعیف قادر هستند که یونهای نیترات را در آب با یونهای OH جایگزین کنند. این قابلیت در کاهش غلظت نیترات آبهای با غلظت بالای نیترات موثر است. رزینهای آنیونی پس از مدت زمان در معرض بودن با آب با غلظت بالای نیترات، اشباع شده و برای تجدید کارایی نیازمند احیا هستند.

رزین آنیونی AmberLite HPR9500

رزین تبادل یونی AmberLite HPR9500 توسط شرکت دوپونت تولید می شود. شرکت دوپونت(DuPont) یکی از تولیدکنندگان اصلی رزین های تبادل یونی می باشد. محصولات این شرکت در صنایع گوناگون همچون صنعت پتروشیمی و پالایشگاه، صنعت غذا و نوشیدنی  و صنعت تصفیه آب و فاضلاب و … به کار گرفته می شوند. کیفیت بی نظیر رزین های تبادل یونی تولید شده در شرکت دوپونت، این سازنده را از مابقی تولیدکنندگان رزین متمایز می نماید. یکی از رزین های آنیونی ضعیف تولید شده توسط این شرکت AmberLite HPR9500 است.

رزین امبرلایت HPR9500 یک رزین با کیفیت بالا قابل بکارگیری برای مصارف املاح زدایی صنعتی و تولید آب دمین است. خواص شیمیایی و اندازه این رزین به نحوی بهینه شده که ظرفیت عملیاتی و خواص شستشوی بالایی را به نمایش بگذارد. کارایی بالا در کنار مصرف نسبتاً پایین ماده احیا کننده شیمیایی و آب شستشو این رزین را از رزینهای مشابه تولید شده توسط برندهای دیگر متمایز می کند.

رزین های آنیون باز ضعیف مناسب استفاده همزمان با رزین های آنیونی باز قوی به منظور بهبود بازدهی و توان عملیاتی یک سیستم املاح زدایی می باشند. این رزین اسیدهای معدنی و مواد آلی را با بازدهی بسیار بالا حذف کرده، بار یونی بر روی رزین آنیونی باز قوی را کاهش داده و همچنین آن را از گرفتگی آلی حفظ می نماید. رزین آنیونی باز ضعیف ظرفیت کلی حذف مواد آلی سیستم را افزایش می دهد.

رزین امبرلایت HPR9500 پایداری دمایی فوق العاده ای را از خود به نمایش می گذارد. سرعت تبادل یون زیاد این رزین علت ظرفیت عملیاتی بسیار مناسب آن در فرایندهای دما پایین است. ساختار ماکرومتخلخل این رزین اجازه ی آزادسازی آسان مولکول های آلی را فراهم می کند که این امر موجب مقاومت بسیار خوب در برابر گرفتگی آلی می شود.

رزین AmberLite HPR9500 شروعی سریع در بستر تبادل یونی به تنهایی یا به هنگام همراهی با یک رزین آنیونی بازی قوی نوع OH- در ستونهای بستر لایه ای را نشان می دهد. این رزین یکی از انتخابهای متداول در دیونایزرهای صنعتی برای تولید آب دمین یا آب فوق خالص است.

 


شرکت فران طراح واحدهای تبادل یونی و تأمین کننده رزینهای مبادله یون از برندهای مختلف نظیر دوپونت، پرولایت و لواتیت می باشد.

کاربرد رزین AmberLite HPR9500

مهمترین کاربرد رزین آنیونی قوی AmberLite HPR4200 OH به کارگیری در صنعت تصفیه آب است. موارد ذیل از کاربردهای اصلی این رزین در صنعت تصفیه آب می باشند.

  1. املاح زدایی: ایده آل برای هنگامی که آب حاوی پتانسیل بسیار گرفتگی آلی بسیار زیادی باشد و هنگامی که مقدار بسیار زیاد اسید معدنی در آب حاضر باشد.
  1. حذف یونهای آنیونی هنگامی که حذف اسیدهای ضعیف نیاز نباشد.

قابلیت طراحی های سیستم

رزین AmberLite HPR9500 قابلیت طراحی و بهره برداری در طراحی های مختلف واحدهای تبادل یونی با تنوع ذیل را دارد.

  • همسو
  • ناهمسو/ثابت نگه داشته شده
  • بستر لایه ای
  • بستر آکنده

نام پیشین رزین AmberLite HPR9500

رزین تبادل یونی AmberLite HPR9500 قبلا به نام رزین تبادل یونی DOWEX MARATHON A WBA به فروش می رفته است.

خواص رزین تبادل یونی AmberLite HPR9500

خواص فیزیکی
کوپلیمراستایرن- دی وینیل بنزن
ماتریکسماکرو متخلخل
نوعآنیون باز ضعیف
گروه عاملیترشیاری آمین
حالت فیزیکیسفید مات، کدر، دانه های کروی
خواص شیمیایی
فرم یونی ارسال شدهFree Base(FB)
ظرفیت تبادل کل(فرم FB)اکی والان بر لیتر 1.3≤
ظرفیت نگهداری آب(فرم FB)%54-%60
اندازه دانه رزین
قطر دانه550±50 میکرومتر
ضریب همسانی≤1.1
<300 میکرومتر≤0.2%
>850 میکرومتر≤1%
پایداری
دانه های ترک نخورده سالم95%≤
تورمFB→HCl: 20%
چگالی
چگالی دانه1.05 گرم بر میلی لیتر
وزن ارسالی640 گرم بر لیتر

مشخصات هیدرولیکی

برآورد میزان انبساط بستر رزین تبادل یونی AmberLite HPR9500  که تابعی از دبی backwash و دما می باشد در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است.

 

برآورد میزان افت فشار رزین AmberLite HPR9500  به عنوان تابعی از دبی عملیات سرویس و دما در شکل ذیل نشان داده شده است.  این مقادیر افت فشار در هنگام شروع فرایند با استفاده از آب پاکیزه قابل استناد می باشند.

برآورد میزان افت فشار رزین AmberLite HPR9500

شرکت فران طراح و تولید کننده آب شیرین کن های صنعتی و تأمین کننده ممبرانهای FilmTec صنعتی است.

ملاحظات بهره برداری

شرکت دوپونت به جد مشتریان خویش را تشویق می کند تا فرایندهای تولید و کاربردهای محصولاتشان را از دیدگاه سلامت انسانی و کیفیت محیط زیستی بازنگری کرده تا مطمئن شوند که محصولات شرکت دوپونت در زمینه های ناخواسته و آزمایش نشده استفاده نمی شوند.

توجه: مواد اکسیدکننده مانند اسید نیتریک، تحت شرایط مشخصی، به رزین های تبادل یونی حمله می کنند. این رخداد ممکن است تبعات زیان باری برای رزین ها از فرسایش محدود رزین ها تا فرایند اگزوترمیک شدید(انفجار) شود. پیش از استفاده از مواد اکسیدکننده، با متخصصان آشنا با اداره این مواد مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر فنی در مورد رزین تبادل یونی AmberLite HPR9500، لطفا بر روی دیتاشیت قرار داده شده کلیک نمایید.AmberLite™ HPR9500

Prepared By: Negin Shahinejad

امتیاز به مقاله