88883323 021

برای مشاوره تماس بگیرید

رزین بی اثر AmberLite 62i دوپونت

رزین amberlite 62i

رزین AmberLite 62i شرکت دوپونت یک رزین بی اثر از نظر تبادل یونی از جنس پلی اتیلن است که در ستونهای تبادل یونی به کار گرفته می شود.

 

رزین های تبادل یونی در نوع رزین های کاتیونی و آتیونی، فرایند تبادل یونی را در مقاصد مختلف انجام می دهند. رزینهای کاتیونی برای تبادل یونهای کاتیونی محلول در آب و رزینهای آنیونی برای تبادل یونهای آنیونی به کار می روند. یونهای کاتیونی نظیر یونهای ایجاد کننده سختی آب نظیر کلسیم و منیزیوم توسط رزینهای کاتیونی با یونهای هیدروژن یا سدیم مبادله شده و از آب جدا می شوند. از اینرو پر کابردترین مصرف رزینهای کاتیونی، عملیات سختی گیری از آب است. رزینهای آنیونی نیز برای کاهش نمکهای آنیونی نظیر سولفات، نیترات، سیلیکات و غیره از آب مورد استغاده قرار می گیرند و این یونهای را با یونهای هیدروکسید یا کلر حایگزین می کنند. ولی دسته دیگری از رزین ها نیز وجود دارند که در طبقه بندی رزینها به عنوان رزین بی اثر شناخته می شوند. که رزین AmberLite 62i  شرکت دوپونت در این گروه تقسیم بندی می شود.

رزین های بی اثر(Inert Resins)، رزین های مصنوعی فاقد گروه های عاملی و یون برای تبادل می باشند و اغلب دانسیته آنها کمتر از آب است. رزین های بی اثر/فاصله دهنده به عنوان یک سد در بستر رزین های تبادل یونی و نگهداری دانه های رزین در جایگاه خود در سیستم های جریان از پایین است. این رزین ها قابلیت حفاظت از جمع کننده های زیرین و پخش کننده های بالایی دیونایزرها و جداسازی لایه های رزین های کاتیونی و آنیونی از یکدیگر در بسترهای مختلط را دارد. در سیستم های جریان رو به بالا استفاده از رزین های بی اثر موجب جلوگیری از حرکت لایه های رزین و از دست دادن آن ها، و همچنین بهبود پخش شدن ماده احیا کننده در بستر و جمع آوری آب می شود. به کارگیری رزین های بی اثر در بسترهای مختلط موجب بهبود کیفیت آب تصفیه شده می شوند؛ این نتیجه در اثر افزایش بازدهی جداسازی رزین های آنیونی و کاتیونی از یکدیگر به منظور اجتناب از مشکلات فرایند احیا ناهمسو حاصل می شود.

شرکت دوپونت(DuPont) یکی از تولیدکنندگان اصلی رزین های تبادل یونی می باشد. محصولات این شرکت در صنایع گوناگون همچون صنعت پتروشیمی و پالایشگاه، صنعت غذا و نوشیدنی و صنعت تصفیه آب و فاضلاب و … به کار گرفته می شوند. کیفیت بی نظیر رزین های تبادل یونی تولید شده در شرکت دوپونت، این سازنده را از مابقی تولیدکنندگان رزین متمایز می نماید. یکی از رزین های بی اثر تولید شده توسط این شرکت AmberLite 62i است.

 

شرکت فران طراح واحدهای تبادل یونی و تأمین کننده رزینهای مبادله یون از برندهای مختلف نظیر دوپونت، پرولایت و لواتیت می باشد.

رزین بی اثر AmberLite 62i دوپونت

رزین AmberLite 62i یک رزین شناور، بدون عملکرد، بی رنگ، شفاف و با شکلی نامنظم است که به عنوان لایه بالایی در سیستم های تبادل یونی احیا از بالا استفاده می شود. دانسیته ی کمتر از آب این رزین تضمین می کند که آن ها همواری در بالای بستر رزینی قرار می گیرند.  این رزین یک لایه ی محافظ بر روی سطح بستر رزینی تشکیل می دهد که آشغال و خرده رزین های شکسته شده را به هنگام فرایند شستشوی معکوس(پیش از فرایند احیا) از خود عبور داده و اما اجازه ی عبور رزین ها را نمی دهد.

کاربرد رزین بی اثر AmberLite 62i

مهمترین کاربرد رزین بی اثر AmberLite 62i به کارگیری در صنعت تصفیه آب به عنوان لایه ی نگهدارنده رزین های تبادل یونی در جای خود است. فرایندهای زیر از زمینه های اصلی کاربرد این رزین در صنعت تصفیه آب می باشند.

  1. املاح زدایی
  2. سختی زدایی صنعتی
  3. پولیشینگ آب کندانس برگشتی(Condensate Polishing)

قابلیت طراحی های سیستم

رزین AmberLite 62i قابلیت طراحی و بهره برداری در طراحی های مختلف واحدهای تبادل یونی با تنوع ذیل را دارد.

  • بستر آکنده(Packed Beds): برای بسترهایی که احیای آن به صورت ناهمسو است و بسترهای آکنده ی لایه ای
  • ناهمسو / بسترهای ثابت نگه داشته شده با هوا

نام پیشین رزین AmberLite 62i

رزین بی اثر AmberLite 62i قبلا به نام رزین بی اثر DOWEX UPCORE IF-62 به فروش می رفته است.

خواص رزین AmberLite 62i

خواص فیزیکی
پلیمرپلی اتیلن
نوعبی اثر
گروه عاملیندارد
حالت فیزیکیحب
اندازه دانه رزین
قطر دانه2.5-4 میکرومتر
چگالی
چگالی دانه0.95 گرم بر میلی لیتر
وزن ارسالی620 گرم بر لیتر

مشخصات هیدرولیکی

برآورد میزان افت فشار رزین بی اثر AmberLite 62i  که تابعی از دبی سرویس و دما می باشد در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است. مقادیر بدست آمده برای زمان شروع فرایند یون زدایی با آب پاکیزه و یک بستر کاملا مرتب صادق است.

خواص هیدرولیکی رزین amberlite 62i

شرکت فران طراح و تولید کننده آب شیرین کن های صنعتی و تأمین کننده ممبرانهای FilmTec صنعتی است.

ملاحظات بهره برداری

شرکت دوپونت به جد مشتریان خویش را تشویق می کند تا فرایندهای تولید و کاربردهای محصولاتشان را از دیدگاه سلامت انسانی و کیفیت محیط زیستی بازنگری کرده تا مطمئن شوند که محصولات شرکت دوپونت در زمینه های ناخواسته و آزمایش نشده استفاده نمی شوند.

توجه: مواد اکسیدکننده مانند اسید نیتریک، تحت شرایط مشخصی، به رزین های تبادل یونی حمله می کنند. این رخداد ممکن است تبعات زیان باری برای رزین ها از فرسایش محدود رزین ها تا فرایند اگزوترمیک شدید(انفجار) شود. پیش از استفاده از مواد اکسیدکننده، با متخصصان آشنا با اداره این مواد مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر فنی در مورد رزین تبادل یونی AmberLite 62i، لطفا بر روی دیتاشیت قرار داده شده کلیک نمایید.AmberLite™ 62i Inert Resin

Prepared by: Negin Shahinejad

5/5 - (2 امتیاز)