88883323 021

برای مشاوره تماس بگیرید

رزین تبادل یونی آنیونی AmberLite HPR4800 OH

رزین دوپونت

رزین تبادل یونی AmberLite HPR4800 OH شرکت دوپونت یک رزین آنیونی قوی بر پایه OH است که در فرایند املاح زدایی محلول هایی با میزان سیلیکا بالا بیشترین کارایی را از خود نشان می دهد.

ساختار فیزیکی رزین های مبادله یونی آنیونی(Anion exchange resins) از ماتریس پلیمری تشکیل شده است که گروه های عاملی به آن متصل شده اند. رزینهای آنیونی در واقع بازهای ضعیفی هستند که حاوی آمین های گروه سوم بوده و در موارد معدودی شامل آمین های اولیه و ثانویه نیز هستند. رزینهای آنیونی، وابسته به خصوصیات کیفی خود یونهای آنیونی موجود در سیال مجاور را با یون OH یا CL مبادله می کنند.

رزینهای آنیونی قوی به طور معمول برای حذف یونهای محلول(Demineralization) ، حذف قلیاییت(Dealkalization) ، حذف سیلیکا و همچنین از بین بردن محتوای کربن آلی کل(TOC) یا سایر ترکیبات ارگانیک ها بسته به نوع رزین مورد استفاده قرار می گیرد.  رزین های آنیونی قوی در انواع مختلفی وجود دارند که هر یک مجموعه ای از مزایا و محدودیت های منحصر به فرد را ارائه می دهند. اما به طور کلی رزین های آنیونی قوی به اندازه کافی قوی هستند تا اسیدهای قوی و ضعیف را (از جمله کربن و اسید سیلیسیک) را حذف کنند.

یکی از کاربردهای رزین آنیونی قوی، تولید آب فوق خالص(Ultra pure water). بسترهای مختلط(Mixed Bed) رزین آنیونی بازی قوی و رزین کاتیونی اسیدی قوی، توانایی کاهش هدایت الکتریکی آب را تا کمتر از یک میکروزیمنس بر سانتیمتر دارا می باشد. برای تولید آب فوق خالص، انتخاب رزین کاتیونی مکمل مناسب برای دستیابی به حداکثر کارایی بستر مختلط حایز اهمیت است.

شرکت دوپونت(DuPont) یکی از تولیدکنندگان اصلی رزین های تبادل یونی می باشد. محصولات این شرکت در صنایع گوناگون همچون صنعت غذا و نوشیدنی، نیروگاه های اتمی و فسیلی و صنعت تصفیه آب و فاضلاب و … به کار گرفته می شوند. کیفیت بی نظیر رزین های تبادل یونی تولید شده در شرکت دوپونت، این سازنده را از مابقی تولیدکنندگان رزین متمایز می نماید. یکی از رزین های آنیونی قوی تولید شده توسط این شرکت AmberLite HPR4800 OH است.


 شرکت فران طراح دیونایزرهای صنعتی و تأمین کننده رزینهای مبادله یون از برندهای مختلف نظیر دوپونت، پرولایت و لواتیت می باشد.

رزین آنیونی AmberLite HPR4800 OH

رزین تبادل یونی AmberLite HPR4800 OH یک رزین با کیفیت بالا قابل به کارگیری برای مصارف املاح زدایی صنعتی هنگامی که کارایی عالی، آب با خلوص بالا و فرایندی مقرون به صرفه مد نظر باشد، است. خواص شیمیایی و اندازه این رزین به نحوی بهینه گشته اند که ظرفیت عملیاتی و خواص شستشوی فوق العاده را به نمایش بگذارد، در حالی که میزان مصرف ماده احیا کننده شیمیایی و آب شسشتشو را کاهش می دهد.

AmberLite HPR4800 OH منطبق با سیستم تمامی فناوری های موجود می باشد؛ بدین صورت که از این رزین می توان به عنوان بستر ابتدایی یا بستر لایه ای آنیونی و همچنین در بسترهای مختلط پولیشینگ (Mixed Bed Polishers) استفاده کرد. در بسترهای مختلط، اندازه رزین به صورتی طراحی شده است که جداسازی را بهبود بخشد، و رنگ روشن این رزین آنیونی تمایز از رزین های کاتیونی پررنگ را در هنگام جداسازی به وسیله Backwash، امکان پذیر می نماید.

رزین کاتیونی مکمل AmberLite HPR4800 OH

شرکت دوپونت به منظور افزایش بازدهی و کارآیی رزین ها، رزین هایی به نام “رزین مکمل” را در دیتاشیت هر رزین معرفی کرده است. رزین مکمل بهترین انتخاب برای به کارگیری همزمان با رزین مورد نظر در فرایندهای متفاوت می باشد.

شرکت دوپونت رزین های ذیل را به عنوان رزین مکمل AmberLite HPR4800 OH برای مصارف بستر مختلط پیشنهاد کرده است.

  • رزین تبادل یونی Amberlite HPR1200 H(ژل) – برای بستر مختلط
  • رزین تبادل یونیHPR1300 H AmberLite(ژل) – برای بستر مختلط

کاربرد رزین AmberLite HPR4800 OH

مهمترین کاربرد رزین آنیونی قوی AmberLite HPR4200 OH به کارگیری در صنعت تصفیه آب است. موارد ذیل از کاربردهای اصلی این رزین در صنعت تصفیه آب می باشند.

  1. املاح زدایی: ایده آل برای هنگامی که آب حاوی میزان زیادی سیلیکا باشد و هنگامی که هدف از تصفیه حذف اسیدهای قوی و ضعیف باشد و میزان نشتی سیلیکا کمترین مقدار ممکن باشد.
  1. بسترهای مختلط پولیشینگ(Mixed Bed Polishing)

قابلیت طراحی های سیستم

رزین AmberLite HPR4800 OH  قابلیت طراحی و بهره برداری در طراحی های مختلف واحدهای تبادل یونی با تنوع ذیل را دارد.

  • همسو
  • ناهمسو/ثابت نگه داشته شده
  • بستر آکنده
  • بستر مختلط

نام پیشین رزین AmberLite HPR4800 OH

رزین تبادل یونی AmberLite HPR4800 OH  قبلا به نام رزین تبادل یونی DOWEX MARATHON A OH تولید می شده است.

خواص رزین تبادل یونی AmberLite HPR4800 OH

خواص فیزیکی
کوپلیمراستایرن- دی وینیل بنزن
ماتریکسژل
نوعآنیون باز قوی, نوع I
گروه عاملی تری متیل آمونیوم
حالت فیزیکیکهربایی، نیمه شفاف، دانه های کروی
خواص شیمیایی
فرم یونی ارسال شده OH-
ظرفیت تبادل کل(فرم هیدروکسیدی)اکی والان بر لیتر 1≤
ظرفیت نگهداری آب(فرم هیدروکسیدی)%74-%58
درصد تبدیل یونی
-OH95%≤
-CO32≤5%
اندازه دانه رزین
قطر دانه610±50 میکرومتر
ضریب همسانی≤1.1
<300 میکرومتر≤0.3%
>850 میکرومتر≤1%
پایداری
دانه های ترک نخورده سالم95%≤
تورمCl-→OH- : 20%
چگالی
چگالی دانه1.07 گرم بر میلی لیتر
وزن ارسالی640 گرم بر لیتر

مشخصات هیدرولیکی

برآورد میزان انبساط بستر رزین تبادل یونی AmberLite HPR4800 OH  که تابعی از دبی backwash و دما می باشد در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است.مشخصات هیدرولیکی رزین آنیونی Amberlite HPR4800 OH

 

برآورد میزان افت فشار رزین AmberLite HPR4800 OH  به عنوان تابعی از دبی عملیات سرویس و دما در شکل ذیل نشان داده شده است. این مقادیر افت فشار در هنگام شروع فرایند با استفاده از آب پاکیزه قابل استناد می باشند.

 

مشخصات هیدرولیکی رزین آنیونی Amberlite HPR4800 OH

 

شرکت فران طراح و تولید کننده آب شیرین کن های صنعتی و تأمین کننده ممبرانهای FilmTec صنعتی است.

ملاحظات بهره برداری

شرکت دوپونت به جد مشتریان خویش را تشویق می کند تا فرایندهای تولید و کاربردهای محصولاتشان را از دیدگاه سلامت انسانی و کیفیت محیط زیستی بازنگری کرده تا مطمئن شوند که محصولات شرکت دوپونت در زمینه های ناخواسته و آزمایش نشده استفاده نمی شوند.

توجه: مواد اکسیدکننده مانند اسید نیتریک، تحت شرایط مشخصی، به رزین های تبادل یونی حمله می کنند. این رخداد ممکن است تبعات زیان باری برای رزین ها از فرسایش محدود رزین ها تا فرایند اگزوترمیک شدید(انفجار) شود. پیش از استفاده از مواد اکسیدکننده، با متخصصان آشنا با اداره این مواد مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر فنی در مورد رزین تبادل یونی AmberLite HPR4800 OH، لطفا بر روی دیتاشیت قرار داده شده کلیک نمایید.AmberLite™ HPR4800 OH

Prepared By: Negin Shahinejad

امتیاز به مقاله