88883323 021

برای مشاوره تماس بگیرید

رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 Cl

تصویر رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 Cl

رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 Cl شرکت دوپونت یک رزین آنیونی قوی است و در فرایند املاح زدایی محلول هایی با میزان سیلیکا بالا به کار می رود.

 

رزین تبادل یونی آنیونی ساخته شده از یک ساختار پلیمری و یک گروه عاملی با بار مثبت می باشد. به هنگام قرارگیری رزین تبادل یونی آنیونی و یک محلول حاوی یون های آنیونی در کنار یکدیگر، گروه عاملی رزین آنیونی یون های مذکور را به خود جذب کرده و با یون های هیدروکسید یا کلر که در ساختار خود دارد جایگزین می کند. از رزین های آنیونی به منظور حذف آنیون هایی همچون نیترات، کلر، آرسنیک و … استفاده می شود. بر اساس نوع گروه عاملی حاضر در ساختار رزین تبادل یونی آنیونی، این نوع رزین ها به دو دسته ی رزین های تبادل یونی آنیونی باز قوی و رزین های تبادل یونی آنیونی باز ضعیف تقسیم می گردند.

رزین آنیونی قوی در دو فرم کلریدی و هیدروکسیدی موجود است. در فرم کلریدی، پس از جذب آنیون های آلاینده محلول(در اینجا آب آلوده)، یون کلرید جایگزین یون های مذکور می شود. رزین آنیونی قوی توانایی فعالیت در محدوده pH 14-1 را دارد.

شرکت دوپونت(DuPont) یکی از تولیدکنندگان معتبر رزین های تبادل یونی برای کاربریهای مختلف در جهان می باشد. محصولات این شرکت در زمینه های متفاوتی همچون تصفیه آب و فاضلاب، تصفیه آبمیوه در صنایع غذایی و کاتالیست و … به کار گرفته می شوند. کیفیت بی همتا رزین های تبادل یونی تولید شده در شرکت دوپونت، این سازنده را از بقیه تولیدکنندگان رزین متمایز می نماید. یکی از رزین های آنیونی قوی تولید شده توسط این شرکت AmberLite HPR4200 Cl است.

 


شرکت فران طراح واحدهای تبادل یونی و تأمین کننده رزینهای مبادله یون از برندهای مختلف نظیر دوپونت، پرولایت و لواتیت می باشد.

رزین آنیونی AmberLite HPR4200 Cl

رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 Cl یک رزین با کیفیت بالا با قابلیت بکارگیری در پالایش آب صنعتی است. صرفه اقتصادی و کارایی بالا از ویژگی های متمایز کننده این رزین می باشد. خواص شیمیایی و اندازه این رزین به نحوی متعادل شده که ظرفیت عملیاتی فوق العاده را با افت فشار کم ممکن کرده است. این در حالی است که در تولید این رزین میزان مصرف ماده احیا کننده شیمیایی و آب شستشو نیز در زمان بهره برداری و احیا، بهینه است.

AmberLite HPR4200 Cl منطبق با تمامی فناوری های تبادل یون موجود می باشد؛ بدین صورت که از این رزین می توان به عنوان بستر ابتدایی یا بستر لایه ای آنیونی و همچنین در بسترهای مختلط پولیشینگ (Mixed Bed Polishers) استفاده کرد، که این توانایی به مصرف کنندگان اجازه می دهد که برای کاربریهای املاح زدایی فقط از یک رزین آنیونی قوی استفاده کنند. در بسترهای مختلط، رنگ روشن این رزین آنیونی به گونه ای طراحی شده است که در هنگام جداسازی به وسیله Backwash، رزین های کاتیونی پررنگ و رزین های مذکور قابل تمایز از یکدیگر باشند.

AmberLite HPR4200 Cl برای استفاده در بسترهای تکی یا سیستم های بستر لایه ای به هنگامی که با رزین های تبادل یونی AmberLite HPR9600 یا AmberLite HPR9500 جفت شود، طراحی شده است.

برای بسترهای مختلط رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 OH توسط شرکت دوپونت پینشهاد شده است، اما رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 Cl در صورتی که حالت کلریدی توسط مصرف کننده ترجیح داده شود، به کار گرفته می شود.

رزین کاتیونی مکمل AmberLite HPR4200 Cl

شرکت دوپونت به منظور افزایش بازدهی فرایندهای تبادل یونی، رزین هایی به نام “رزین مکمل” را در دیتاشیت هر رزین معرفی کرده است. رزین مکمل بهترین انتخاب برای به کارگیری همزمان با رزین مورد نظر در فرایندهای متفاوت می باشد.

شرکت دوپونت رزین های ذیل را به عنوان رزین مکمل AmberLite HPR4200 Cl برای مصارف املاح زدایی صنعتی پیشنهاد کرده است.

  • رزین تبادل یونی Amberlite HPR1200 H(ژل) – برای بستر مختلط
  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR1300 H(ژل) – برای بستر مختلط
  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR9500(ماکرومتخلخل) – برای بستر لایه ای
  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR9600(ماکرومتخلخل) – برای بستر لایه ای

کاربرد رزین AmberLite HPR4200 Cl

اصلی ترین کاربرد رزین آنیونی قوی AmberLite HPR4200 Cl به کارگیری در صنعت تصفیه آب آشامیدنی و صنعتی است. موارد ذیل از کاربردهای اصلی این رزین در صنعت تصفیه آب می باشند.

  • املاح زدایی: 1-ایده آل برای هنگامی که آب حاوی میزان زیادی سیلیکا باشد. 2- هنگامی که هدف از تصفیه حذف اسیدهای قوی و ضعیف باشد و میزان نشتی سیلیکا کمترین مقدار ممکن باشد.
  • بسترهای مختلط پولیشینگ(Mixed Bed Polishing)

قابلیت طراحی های سیستم

رزین AmberLite HPR4200 Cl  قابلیت طراحی و بهره برداری در طراحی های مختلف واحدهای تبادل یونی با تنوع ذیل را دارد.

  • بستر مختلط
  • بستر آکنده
  • بسترهای لایه ای
  • ناهمسو
  • همسو

نام پیشین رزین AmberLite HPR4200 Cl

رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 Cl  قبلا به نام رزین تبادل یونی DOWEX MARATHON 4200 Cl به فروش می رفته است.

خواص رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 Cl

خواص فیزیکی
کوپلیمراستایرن- دی وینیل بنزن
ماتریکسژل
نوعآنیون باز قوی, نوع I
گروه عاملیتری متیل آمونیوم
حالت فیزیکی زرد رنگ، نیمه شفاف، دانه های کروی
خواص شیمیایی
فرم یونی ارسال شده -Cl
ظرفیت تبادل کل (فرم کلریدی)اکی والان بر لیتر 1.3≤
ظرفیت نگهداری آب(فرم کلریدی)%55-%49
اندازه دانه رزین
قطر دانه650±50 میکرومتر
ضریب همسانی≤1.25
<300 میکرومتر≤0.3%
>850 میکرومتر≤5%
پایداری
دانه های ترک نخورده سالم90%≤
تورمCl-→OH- : 20%
چگالی
چگالی دانه1.07 گرم بر میلی لیتر
وزن ارسالی670 گرم بر لیتر

مشخصات هیدرولیکی

برآورد میزان انبساط بستر رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 Cl  که تابعی از دبی backwash و دما می باشد در شکل 1 به نمایش گذاشته شده است.

مشخصه هیدرولیکی 1 رزین AmberLite HPR4200 Cl

برآورد میزان افت فشار رزین AmberLite HPR4200 Cl  به عنوان تابعی از دبی عملیات سرویس و دما در شکل 2 نشان داده شده است.  این مقادیر افت فشار در هنگام شروع فرایند با استفاده از آب پاکیزه قابل استناد می باشند.

مشخصه هیدرولیکی 2 رزین AmberLite HPR4200 Cl

 


شرکت فران طراح و تولید کننده آب شیرین کن های صنعتی و تأمین کننده ممبرانهای هشت اینچ صنعتی است.


احیا رزین AmberLite HPR4200 Cl

نظر به محدود بودن ظرفیت رزینهای تبادل یون، ظرفیت تبادل یونی رزین در طول مدت عملیات کاهش یافته و رزین بعد از مدتی اشباع می شود. خروج یا تخلیه یون ­های تجمع یافته درون یک رزین اشباع شده، در فرایند احیا انجام می شود. در فرایند احیا، رزین با استفاده از یک نمک یا دیگر مواد شیمیایی احیا کننده بازیابی شده تا در طول سال ­های متمادی مورد استفاده قرار بگیرد. احیای همسو و ناهمسو روشهای ورودی محلول احیا کننده به ستون رزینی هستند که رزین آنیونی AmberLite HPR4200 Cl قابلیت احیا با هر دو روش را دارد.

ملاحظات بهره برداری

شرکت دوپونت به جد مشتریان خویش را تشویق می کند تا فرایندهای تولید و کاربردهای محصولاتشان را از دیدگاه سلامت انسانی و کیفیت محیط زیستی بازنگری کرده تا مطمئن شوند که محصولات شرکت دوپونت در زمینه های ناخواسته و آزمایش نشده استفاده نمی شوند.

توجه: مواد اکسیدکننده مانند اسید نیتریک، تحت شرایط مشخصی، به رزین های تبادل یونی حمله می کنند. این رخداد ممکن است تبعات زیان باری برای رزین ها از فرسایش محدود رزین ها تا فرایند اگزوترمیک شدید(انفجار) شود. پیش از استفاده از مواد اکسیدکننده، با متخصصان آشنا با اداره این مواد مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر فنی در مورد رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 Cl، لطفا بر روی دیتاشیت قرار داده شده کلیک نمایید.AmberLite HPR4200 Cl

Prepared By: Negin Shahinejad

امتیاز به مقاله