88883323 021

برای مشاوره تماس بگیرید

رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 OH

رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 OH شرکت دوپونت یک رزین آنیونی بازی قوی است و قابل استفاده در فرایند املاح زدایی و تولید آب خالص می باشد.

 

رزین ­های آنیونی در نتیجه­ ی اتصال گروه­ های شیمیایی با بار­های مثبت به ساختارهای کوپلیمری ساخته می شوند. در حالی که مواد شیمیایی بسیاری برای ساخت یک رزین آنیونی موجوداند، اما تنها تعداد محدودی در محصولات تجاری به کار می­روند و تمامی آن­ها بر پایه آمین­ ها می­ باشند. از پلیمر­هایی که در ساخت این رزین ­ها به کار می­روند می­توان پلی­ استایرن و پلی آکریلیک را نام برد. رزین ­های آنیونی با توجه به میزان یونیزه شدن گروه عاملی متصل به پلیمر مورد نظر، در دو دسته­ اصلی رزین­های آنیونی قوی و رزین­های آنیونی ضعیف گروه بندی می ­گردند.

رزین آنیونی بازی قوی از اتصال یک کوپلیمر و یک گروه عاملی یونی تشکیل شده است. عملکرد رزین ­های آنیونی بازی قوی حاصل موقعیت­های تبادل(Exchange Sites) چهارتایی آمونیوم می ­باشد. همانند واکنش ­های کاتیونی، واکنش ­های تبادل آنیونی نیز برگشت­ پذیر بوده و احیا این نوع رزین ­ها امکان پذیر است. رزین ­های تبادل آنیونی قوی معمولاً توانایی فعالیت در محدوده pH 0 تا 14 را دارند.

شرکت دوپونت(DuPont) یکی از تولیدکنندگان اصلی رزین های تبادل یونی می باشد. محصولات این شرکت در صنایع گوناگون همچون صنعت غذا و نوشیدنی، نیروگاه های اتمی و فسیلی و صنعت تصفیه آب و فاضلاب و … به کار گرفته می شوند. کیفیت بی نظیر رزین های تبادل یونی تولید شده در شرکت دوپونت، این سازنده را از مابقی تولیدکنندگان رزین متمایز می نماید.

 


شرکت فران طراح واحدهای تبادل یونی و تأمین کننده رزینهای مبادله یون از برندهای مختلف نظیر دوپونت، پرولایت و لواتیت می باشد.

رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 OH

رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 OH یک رزین با کیفیت بالا قابل به کارگیری در تولید آب خالص صنعتی هنگامی که کارایی عالی، آب فوق خالص و فرایندی مقرون به صرفه مد نظر باشد، است. خواص شیمیایی و اندازه این رزین به نحوی متعادل گشته اند که ظرفیت عملیاتی فوق العاده را با افت فشار کم جفت کرده است، در حالی که میزان مصرف ماده احیا کننده شیمیایی و آب شستشو را کاهش می دهد.

AmberLite HPR4200 OH منطبق با سیستم تمامی فناوری های موجود می باشد؛ بدین صورت که از این رزین می توان به عنوان بستر ابتدایی یا بستر لایه ای آنیونی و همچنین در بسترهای مختلط پولیشینگ (Mixed Bed Polishers) استفاده کرد، که این توانایی به مصرف کنندگان اجازه می دهد که برای نیازهای املاح زدایی تنها از یک رزین آنیونی قوی استفاده کنند. در بسترهای مختلط، رنگ روشن این رزین آنیونی به گونه ای طراحی شده است که در هنگام جداسازی به وسیله Backwash، رزین های کاتیونی پررنگ و رزین های مذکور قابل تمایز از یکدیگر باشند.

رزین مبادله یونی AmberLite HPR4200 OH شروعی سریع در بستر تکی یا بستر مختلط، هنگامی که با رزین آنیونی باز ضعیف AmberLite HPR9500 در سیستم های بستر لایه ای همراه شود، ارائه می دهد. همچنین این رزین می تواند با رزین آنیونی ضعیف AmberLite HPR9600 نیز جفت شود.

رزین مکمل AmberLite HPR4200 OH

شرکت دوپونت به منظور افزایش بازدهی و کارآیی رزین ها، رزین هایی به نام “رزین مکمل” را در دیتاشیت هر رزین معرفی کرده است. رزین مکمل بهترین انتخاب برای به کارگیری همزمان با رزین مورد نظر در فرایندهای متفاوت می باشد.

شرکت دوپونت رزین های ذیل را به عنوان رزین مکمل AmberLite HPR4200 OH برای مصارف املاح زدایی پیشنهاد کرده است.

  • رزین تبادل یونی Amberlite HPR1200 H(ژل) – برای بستر مختلط
  • رزین تبادل یونیHPR1300 H AmberLite(ژل) – برای بستر مختلط
  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR9500(ماکرومتخلخل) – برای بستر لایه ای
  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR9600(ماکرومتخلخل) – برای بستر لایه ای

کاربرد رزین AmberLite HPR4200 OH

مهمترین کاربرد رزین آنیونی قوی AmberLite HPR4200 OH به کارگیری در صنعت تصفیه آب است. موارد ذیل از کاربردهای اصلی این رزین در صنعت تصفیه آب می باشند.

  • املاح زدایی: 1-ایده آل برای هنگامی که آب حاوی میزان زیادی سیلیکا باشد، 2-هنگامی که هدف از تصفیه حذف اسیدهای قوی و ضعیف باشد، میزان نشتی سیلیکا کمترین مقدار ممکن باشد
  • بسترهای مختلط پولیشینگ(Mixed Bed Polishing)

قابلیت طراحی های سیستم

رزین AmberLite HPR4200 OH  قابلیت طراحی و بهره برداری در طراحی های مختلف واحدهای تبادل یونی با تنوع ذیل را دارد.

  • همسو
  • ناهمسو/ثابت نگه داشته شده
  • بسترهای لایه ای
  • بستر آکنده
  • بستر مختلط

نام پیشین رزین AmberLite HPR4200 OH

رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 OH  قبلا به نام رزین تبادل یونی DOWEX MARATHON 4200 OH به فروش می رفته است.

خواص رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 OH

خواص فیزیکی
کوپلیمراستایرن- دی وینیل بنزن
ماتریکسژل
نوعآنیون باز قوی, نوع I
گروه عاملیتری متیل آمونیوم
حالت فیزیکیزرد رنگ، نیمه شفاف، دانه های کروی
خواص شیمیایی
فرم یونی ارسال شده-OH
ظرفیت تبادل کل(فرم هیدروکسیدی)اکی والان بر لیتر 1≤
ظرفیت نگهداری آب(فرم هیدروکسیدی)%66-%60
درصد تبدیل یونی -OH95%≤
اندازه دانه رزین
قطر دانه730±50 میکرومتر
ضریب همسانی≤1.25
<300 میکرومتر≤0.3%
>850 میکرومتر≤10%
پایداری
دانه های ترک نخورده سالم90%≤
تورمCl-→OH- : 20%
چگالی
چگالی دانه1.06 گرم بر میلی لیتر
وزن ارسالیگرم بر لیتر 655

مشخصات هیدرولیکی

برآورد میزان انبساط بستر رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 OH  که تابعی از دبی backwash و دما می باشد در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است.

برآورد میزان انبساط بستر رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 OH

برآورد میزان افت فشار رزین مذکور به عنوان تابعی از دبی عملیات سرویس و دما در شکل زیر نشان داده شده است.  این مقادیر افت فشار در هنگام شروع فرایند با استفاده از آب پاکیزه قابل استناد می باشند.

برآورد میزان افت فشار رزین AmberLite HPR4200 OH


شرکت فران طراح و تولید کننده آب شیرین کن های صنعتی و واحدهای تولید آب فوق خالص است.

کنترل کیفی محصولات شرکت دوپونت

محصولات شرکت دوپونت در اروپا و آمریکا و برخی دیگر از نقاط دنیا تولید می شوند. شرکت دوپونت نظارت مستمری بر واحدهایی که محصولاتش را تولید، توزیع و استفاده می کنند، و همچنین محیط زیستی که در آن ساکن هستیم دارد. این نگرانی پایه ی فلسفه نیکداری محصول است که بر اساس آن امنیت، سلامت و اطلاعات محیط زیستی محصولات ارزیابی شده و سپس گام هایی مناسب به سوی محافظت از کارمندان و سلامت عموم و محیط زیست برداشته می شود. موفقیت برنامه ی نیکداری محصولات این شرکت وابسته به تک تک افراد درگیر با تولید محصولات دوپونت، از مفاهیم ابتدایی و تحقیق، تا ساخت، استفاده، فروش، دفع و بازیافت هر محصول می باشد.

ملاحظات بهره برداری

شرکت دوپونت به جد مشتریان خویش را تشویق می کند تا فرایندهای تولید و کاربردهای محصولاتشان را از دیدگاه سلامت انسانی و کیفیت محیط زیستی بازنگری کرده تا مطمئن شوند که محصولات شرکت دوپونت در زمینه های ناخواسته و آزمایش نشده استفاده نمی شوند.

 

توجه: مواد اکسیدکننده مانند اسید نیتریک، تحت شرایط مشخصی، به رزین های تبادل یونی حمله می کنند. این رخداد ممکن است تبعات زیان باری برای رزین ها از فرسایش محدود رزین ها تا فرایند اگزوترمیک شدید(انفجار) شود. پیش از استفاده از مواد اکسیدکننده، با متخصصان آشنا با اداره این مواد مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 OH، لطفا بر روی دیتاشیت قرار داده شده کلیک نمایید. AmberLite™ HPR4200 OH

 

Prepared By: Negin Shahinejad

 

امتیاز به مقاله