88883323 021

برای مشاوره تماس بگیرید

رزین تبادل یونی AmberLite™HPR9000OH

AmberLite™HPR9000OH

رزین تبادل یونی AmberLite™HPR9000OH نوعی رزین تبادل یونی آنیون بازی قوی است که کاربردهای وسیعی در صنایع نیروگاهی دارد که در صورت جفت شدن آن با رزین کاتیونی مناسب امکان دستیابی به بهترین کارایی وجود دارد. مهمترین کاربردهای رزین آمبرلایت در پولیشینگ آب کندانس شده، خالص سازی آب و تولید آب فوق خالص می باشد. 

رزین آنیونی بازی

در عملیات تبادل یون( ion exchange)  رزینهای آنیونی بازی قوی نقش مهمی را ایفا میکند و انتخاب آن با توجه به نوع کاربرد حایز اهمیت است. فرایند تبادل یون این نوع رزین ها برگشت پذیر است و احیا با درصد بالای کارایی می تواند انجام شود.

رزین های تبادل یونی از یک جز پلیمر و گروه عاملی باردار تشکیل شده است که بر اساس باری که دارند به دو دسته کاتیون و آنیون تقسیم بندی میشوند. اگر رزینی بار گروه عاملی مثبت داشته باشد در دسته رزین کاتیونی قرار میگیرد و اگر بار منفی داشته باشد در دسته رزین آنیونی قرار میگیرد.

علاوه بر این رزین های آنیونی/ کاتیونی به دو دسته ضغیف و قوی تقسیم میشود و رزین تبادل یونی AmberLite™HPR9000OH در دسته آنیون بازی قوی قرار می گیرد.

رزین های آنیونی نظیر  AmberLite™HPR9000OH عموما بر پایه آمین تولید می شوند و در هنگام انجام عملیات تبادل یون، OH⁻ را با آلاینده هایی نظیر کلر، سولفات و نیترات تبادل می کنند.

رزین تبادل یونی AmberLite™HPR9000OH

رزین تبادل یونی AmberLite™HPR9000OH یک رزین با کیفیت بالا می باشد و برای بسترهای پولیشینگ کندانس شده هسته ای و بسترهای مختلط قابل احیا طراحی شده است و هنگامی که درصد خلوص بالای رزین و کیفیت بالای اب برای واحد صنعتی حائز اهمیت باشد، انتخاب مناسبی به شمار می رود.

دلیل افزایش طول عمر این رزین تبادل یونی AmberLite™HPR9000OH را میشود ساختار منحصر به فرد آن دانست، ابعاد و ثبات خاص این رزین ماکرو متخلخل یک مقاومت استثنایی در برابر گرفتگی/ رسوب سطحی، مانند تنش های فیزیکی، اکسیداتیو و اسمزی ایجاد می کند.

رزین تبادل یونی AmberLite™HPR9000OH می تواند در شرایط عملیاتی با دبی بالا و افت فشار به درستی و قابل اطمینان بالا کار کند، که به طور معمول در پولیشینگ های آب کندانس شده استفاده میشود.

خصوصیاتی همچون اندازه ذرات، یکنواختی، و رنگ سفید رزین، در عملیات شستشوی معکوس (backwash) از ویژیگی های مثبت آن به شمار می آید.

 

مکمل های پیشنهاد شده رزین تبادل یونی AmberLite™HPR9000OH

انتخاب رزین مکمل کاتیونی برای رزین AmberLite™HPR9000OH برای عملکرد ستونهای تبادل یونی کاتیونی و آنیونی با کارایی بالا بسیار با اهمیت است. رزینهای مکمل این رزین عبارتند از:

  • AmberLite™ HPR1600 H : زمانی که کیفیت بالای اب و زمان طولانی عملیات برای ما حائر اهمیت است این رزین را به عنوان مکمل انتخاب میکنیم، خصوصیات این رزین پایداری شیمیایی استثنایی و ظرفیت بالا است.
  • AmberLite™ HPR650 H : هنگامی که نیاز داریم یک رزین کاتیونی ظرفیت و احیا را متعادل کند این رزین کاتیونی گزینه قابل اعتماد و مناسبی است.
  • AmberLite™ HPR1400 H : برای سیستم هایی که با ماده شیمیایی ETA کار می کنند، این رزین کاتیونی به علت به حداکثر رساندن محافظت در برابر رزین آنیونی AmberLite™ HPR9000 OH بهترین انتخاب است.
  • AmberLite™ HPR2000 H : به دلیل ویژگی هایی همچون سدیم پذیری بالا و پایداری اکسیداتیو فوق العاده، این رزین کاتیونی برای عملیات های طولانی در چرخه (محیط) آمینی و یا محیط های به شدت اکسیداتیو مناسب است.

گزینه های دیگر برای جفت شدن رزین ها:

  • رزین تبادل یونی AmberLite™ HPR2800 H (ماکرومتخلخل)

کاربردهای رزین AmberLite™HPR9000OH

تصفیه آب کندانس شده:

  • بسترهای مختلط آب کندانس شده در واحدهای انرژی هسته ای PWR
  • بسترهای مختلط پولیشینگ آب کندانس شده در نیروگاه های سوخت فسیلی
  • پولیشینگ آب کندانس شده سیستم های کندانسور خنک کننده هوا
  • راه اندازی سیستم احیا پولیشینگ آب کندانس شده در واحدهای انرژی هسته ای

آب با درصد خلوص بالا:

مناسب برای تصفیه آب با ویژگیهای زیر:

  • پتانسیل رسوب الی بالا
  • درصد بالای سیلیس

این رزین در تصفیه آب ویژگیهای عملکردی زیر را دارد:

  • حذف اسیدهای قوی و ضعیف
  • کمترین نشست سیلیس

پولیشینگ:

  • بسترهای مختلط پولیشینگ در صنعت خالص سازی آب با درصد بالا
  • بستر تک در صنعت خالص سازی آب با درصد خلوص بالا که به اب با خلوص بالا نیاز دارد.
  • بسترهای مختلطی که به مقاومت بالایی در برابر گرفتگی/رسوب سطح و تنش های فیزیکی، اسمزی و اکسیداتیو نیاز دارد.

طراحی سیستم تبادل یون

  • همسو
  • ناهمسو/ثابت نگه داشته شده
  • بستر آکنده
  • بستر مختلط

رزین تبادل یونی  AmberLite™HPR9000OH را در گذشته به نام رزین تبادل یونی AMBERJET™ 9000 OH می شناختند.

 

خصوصیات فنی رزین AmberLite™HPR9000OH

خواص فیزیکی
کوپلیمراستایرن-دی وینیل بنزن
ماتریکسماکرومتخلخل
نوعآنیون باز قوی
گروه عاملیتری متیل آمونیوم
حالت فیزیکیدانه های برنزه روشن و مات
خواص شیمیایی
فرم یونی ارسال شدهOH⁻
ظرفیت تبادل کل≥ 0.80 eq/L (OH⁻ form)
ظرفیت نگهداری آب66.0 – 75.0% (OH⁻ form)
اندازه ذرات رزین
قطر دانه650 ± 50 µm
ضریب همسانی≤ 1.20
<300 میکرومتر≤ 0.3%
850 میکرومتر<≤ 5.0%
پایداری
دانه های ترک نخورده سالم95%≤
تورمCl⁻ → OH⁻ ≤ 25%
چگالی
چگالی دانه1.05 g/mL
وزن ارسالی660 g/L
شرایط عملیاتی پیشنهاد شده
بازه دمایی 5 – 100°C (41 – 212°F)
بازه PH 0-14

 

مشخصات هیدرولیکی رزین AmberLite™HPR9000OH

برآورد میزان انسباط بستر رزین تبادل یونی AmberLite™ HPR9000 OH که تابعی از سرعت عبور سیال و دما است در نمودار یک نشان داده شده است.

نمودار یک و دو

برآورد میزان افت فشار رزین تبادل یونی AmberLite™ HPR9000 OH که تابعی از دبی و دما است در نمودار شکل دو نشان داده شده است.

این افت فشار در زمان شروع عملیات که آب مورد استفاده پاکیزه و تمیز است، قابل استناد و معتبر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر رزین تبادل یونی AmberLite™HPR9000OH لطفا بر روی دیتاشیت قرار داده شده کلیک نمایید.IER-AmberLite-HPR9000-OH-PDS-45-D01198-en

 

شرکت مهندسی فران تأمین کننده ممبرانهای فیلمتک(Fimtec) اوریجینال از مبادی اصلی و رزینهای تبادل یونی از برند DuPont می باشد. 

امتیاز به مقاله