88883323 021

برای مشاوره تماس بگیرید

رزین کاتیونی AmberLite HPR1300 H

رزین تبادل یونی AmberLite HPR1300 H شرکت دوپونت یک رزین کاتیونی قوی است و قابل استفاده در فرایند املاح زدایی و پولیشینگ آب کندانس می باشد.

 

رزین های کاتیونی، ذرات جامدی هستند که در نتیجه ی اتصال گروه های عاملی یونی باردار(بار منفی) به یک کوپلیمر ساخته می شوند. در صورت استفاده از این رزین ها در هنگام انجام عملیات مبادله یونی، یون های سدیم و هیدروژن جایگزین کاتیون های آلاینده آب می شوند. این رزین ها به دو زیر شاخه رزین کاتیونی اسیدی قوی و رزین کاتیونی اسیدی ضعیف تقسیم می شوند. رزین های کاتیونی اسید قوی به صورت گسترده ای در زمینه های گوناگون همچون تصفیه آب، کاربردهای آنالیزی و صنایع غذایی به کار گرفته می شوند.

رزین کاتیونی قوی در فرم هیدروژنی خویش قادر به حذف تمامی کاتیون های موجود در محلول آلوده است. اما این رزین در فرم سدیمی خود تنها یون های عامل سختی را می تواند جذب کند. به همین علت، در سختی گیری آب تنها از فرم سدیمی رزین کاتیونی قوی به منظور جداسازی یون های کلسیم و منیزیم(یون های سخت) استفاده می­گردد.

شرکت دوپونت(DuPont) یکی از تولیدکنندگان اصلی رزین های تبادل یونی می باشد. محصولات این شرکت در صنایع گوناگون همچون صنعت تصفیه آب آشامیدنی و صنعتی، کاتالیست و صنعت تولید انرژی و صنایع غذایی و … به کار گرفته می شوند. کیفیت فوق العاده رزین های تبادل یونی تولید شده در شرکت دوپونت، این سازنده را از بقیه تولیدکنندگان رزین متمایز می نماید.

 


شرکت فران طراح واحدهای تبادل یونی، دیونایزر و تأمین کننده رزینهای مبادله یون از برندهای معتبر نظیر DuPont، Purolite و Lanxess Lewatit می باشد.

رزین کاتیونی AmberLite HPR1300 H

رزین تبادل یونی AmberLite HPR1300 H یک رزین با کیفیت بالا قابل به کارگیری در بسترهای پولیشینگ آب کندانس شده در واحدهای تولید الکتریسیته با سوخت فسیلی و املاح زدایی صنعتی، هنگامی که تعادلی از عملکرد عملیاتی، عملکرد ساده، عمر طولانی رزین، و فرایندی مقرون به صرفه مد نظر باشد، است. خواص شیمیایی و اندازه این رزین به نحوی بهینه گشته اند که ظرفیت عملیاتی و خواص شستشوی فوق العاده را به نمایش بگذارند؛ این امر در حالی که موجب نگهداری پایداری فیزیکی عالی می­شود، میزان مصرف مواد احیا کننده شیمیایی و آب شستشو را نیز کاهش می دهد.

AmberLite HPR1300 H نیروی مکانیکی عالی و پایداری اکسیداتیو را فراهم می نماید. این رزین بسیار مناسب جهت قرارگیری در معرض دبی های زیاد مصارف پولیشینگ آب کندانس شده می باشد. پایداری بهبود یافته این رزین را مناسب استفاده در مصارف صنعتی دشوار یا هنگامی که آبی با کیفیت بسیار خالص نیاز است، کرده است. به هنگام عمل و در بسترهای مختلط پولیشینگ، زمانی که نشتی کم سدیم و هدایت الکتریکی مورد نگرانی و بحث است، بهترین گزینه می باشد.

در پولیشینگ آب کندانس یکنواختی اندازه و رنگ تیره ی رزین، متناسب با متمم شدن با رزین تبادل یونی کوچکتر، کمتر چگال و ژلی AmberLite HPR4700 OH شده است. فرق رنگی مابین این جفت رزین ها، سبب سهولت تشخیص جداسازی در حین فرایند Backwash در بسترهای مختلط می شود. در سیسام هایی که مقاومت عالی در برابر گرفتگی سطحی مورد نیاز باشد، AmberLite HPR900 OH رزین مکمل پیشنهادی است.

در مصارف تصفیه آب صنعتی AmberLite HPR1300 H متناسب با تکنولوژی های تمامی سسیستم ها و پیکربندی های بستر بوده و به نحوی طراحی شده است که با رزین های آنیونی متنوعی در بسترهای مختلط کار بکند. رزین تبادل یونی AmberLite HPR8300 H(رزین کاتیونی اسید ضعیف) بهترین مکمل AmberLite HPR1300H در فرایندهای بهینه بسترهای لایه ای جدید و مقاوم شده است.

رزین تبادل یونی AmberLite HPR1300 Na مناسب سختی گیری صنعتی یا املاح زدایی صنعتی، به هنگامی که مصرف کننده فرم سدیمی رزین را ترجیح دهد، می باشد.

رزین آنیونی مکمل AmberLite HPR1300 H

شرکت دوپونت به منظور افزایش بازدهی و کارآیی رزین ها، رزین هایی به نام “رزین مکمل” را در دیتاشیت هر رزین معرفی کرده است. رزین مکمل بهترین انتخاب برای به کارگیری همزمان با رزین مورد نظر در فرایندهای متفاوت می باشد.

شرکت دوپونت رزین های زیر را به عنوان رزین مکمل AmberLite HPR1300 H برای مصارف گوناگون پیشنهاد کرده است.

 

رزین مکمل پیشنهاد شده در پولیشینگ آب کندانس

  • رزین تبادل یونی Amberlite HPR4700 OH(ژل)
  • رزین تبادل یونیHPR900 OH AmberLite(ماکرومتخلخل)

 

رزین مکمل پیشنهاد شده در تولید آب با خلوص بالا

  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 OH(ژل) – برای بستر مختلط
  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR4800 OH(ژل) – برای بستر مختلط
  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR4700 OH(ژل) – برای بستر مختلط
  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR8300 H(ژل) – برای بستر لایه ای

 

گزینه های اضافی در پولیشینگ آب کندانس

  • رزین تبادل یونیAmberLite HPR4700 Cl(ژل)
  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR900 SO4(ماکرومتخلخل)

گزینه های اضافی در املاح زدایی صنعتی

  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR4200 Cl(ژل) – برای بستر مختلط
  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR4800 Cl(ژل) – برای بستر مختلط
  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR4700 Cl(ژل) – برای بستر مختلط
  • رزین تبادل یونی AmberLite HPR9200 Cl(ماکرومتخلخل) – برای بستر مختلط

کاربرد رزین AmberLite HPR1300 H

مهمترین کاربرد رزین آنیونی قوی AmberLite HPR1300 OH به کارگیری در صنعت تصفیه آب آشامیدنی و صنعتی است. موارد ذیل از کاربردهای اصلی این رزین در این صنعت می باشند.

  1. املاح زدایی: ایده آل برای محلول هایی با سطح اکسید کننده بالا و هنگامی که رزین کاتیونی متحمل دمای بسیار بالا باشد و مناسب برای املاح زدایی صنعتی در بسترهای تکی که نیازمند آب با کیفیت بالا است
  2. بسترهای مختلط پولیشینگ(Mixed Bed Polishing)
  3. پولیشینگ آب کندانس

قابلیت طراحی های سیستم

رزین AmberLite HPR1300 H قابلیت طراحی و بهره برداری در طراحی های مختلف واحدهای تبادل یونی با تنوع ذیل را دارد.

  • همسو
  • ناهمسو/ثابت نگه داشته شده
  • بسترهای لایه ای
  • بستر آکنده
  • بستر مختلط

نام پیشین رزین AmberLite HPR1300 H

رزین تبادل یونی AmberLite HPR1300 H قبلا به نام رزین تبادل یونی DOWEX MARATHON 1300 H توسط شرکت دوپونت عرضه می گردید.

خواص رزین تبادل یونی AmberLite HPR1300 H

خواص فیزیکی
کوپلیمراستایرن- دی وینیل بنزن
ماتریکسژل
نوعکاتیون اسید قوی
گروه عاملیسولفونیک اسید
حالت فیزیکیقهوه ای تیره، نیمه شفاف، دانه های کروی
خواص شیمیایی
فرم یونی ارسال شدهH+
ظرفیت تبادل کل(فرم هیدروژنی)اکی والان بر لیتر 2≤
ظرفیت نگهداری آب(فرم هیدروژنی)%52-%46
اندازه دانه رزین
قطر دانه650±50 میکرومتر
ضریب همسانی≤1.1
<300 میکرومتر≤0.1%
>850 میکرومتر≤5%
پایداری
دانه های ترک نخورده سالم95%≤
خاصیت شکنندگی
میانگینگرم/ذره 350≤
گرم/ذره 200≤95%≤
تورمNa+→H+ : 7%
چگالی
چگالی دانه1.22 گرم بر میلی لیتر
وزن ارسالی785 گرم بر لیتر

مشخصات هیدرولیکی

برآورد میزان انبساط بستر رزین تبادل یونی AmberLite HPR1300 H که تابعی از دبی backwash و دما می باشد در شکل ذیل به نمایش گذاشته شده است.

مشخصه هیدرولیکی 1 رزین AmberLite HPR1300 H

برآورد میزان افت فشار رزین AmberLite HPR1300 H به عنوان تابعی از دبی عملیات سرویس و دما در شکل زیر نشان داده شده است. این مقادیر افت فشار در هنگام شروع فرایند با استفاده از آب پاکیزه قابل استناد می باشند.

 

مشخصه هیدرولیکی 2 رزین AmberLite HPR1300 H


شرکت فران طراح و تولید کننده آب شیرین کن های صنعتی و تأمین کننده ممبرانهای FilmTec صنعتی است.

ملاحظات بهره برداری

شرکت دوپونت به جد مشتریان خویش را تشویق می کند تا فرایندهای تولید و کاربردهای محصولاتشان را از دیدگاه سلامت انسانی و کیفیت محیط زیستی بازنگری کرده تا مطمئن شوند که محصولات شرکت دوپونت در زمینه های ناخواسته و آزمایش نشده استفاده نمی شوند.

توجه: مواد اکسیدکننده مانند اسید نیتریک، تحت شرایط مشخصی، به رزین های تبادل یونی حمله می کنند. این رخداد ممکن است تبعات زیان باری برای رزین ها از فرسایش محدود رزین ها تا فرایند اگزوترمیک شدید(انفجار) شود. پیش از استفاده از مواد اکسیدکننده، با متخصصان آشنا با اداره این مواد مشورت کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر فنی در مورد رزین تبادل یونی AmberLite HPR1300 H، لطفا بر روی دیتاشیت قرار داده شده کلیک نمایید. AmberLite HPR1300 H

 

Prepared By: Negin Shahinejad

امتیاز به مقاله