88883323 021

برای مشاوره تماس بگیرید

قیمت ممبران آب شیرین کن

قیمت ممبران آب شیرین کن

قیمت ممبران آب شیرین کن به عوامل متعددی نظیر نوع ممبران، اندازه ممبران، سطح موثر، جنس ممبران، تعرفه های گمرکی و شرکت تولید کننده ممبران وابسته است.

 

ممبرانهای اسمز معکوس برای مقاصد نمک زدایی از آبهای شور یا پسابهای شور برای کاهش غلظت یونهای محلول طراحی شده اند. جنس اکثر المانهای اسمز معکوس معمولاً از کامپوزیت لایه نازک Thin-film composite membanes (TFC) تشکیل شده است. لایه های این کامپوزیت که به عنوان یک غشای نیمه تراوا عمل می کند از دو لایه پولی سولفون و پلی آمید به ضخامتهای 50 میکرون و 200 نانومتر تشکیل شده اند. البته شرکتهای تولید کننده با تغییر خواص کامپوزیت ها ممبرانهایی با قابلیت ارتقا یافته تولید می کنند که قیمتهای بالاتری از ممبرانهای روتین تولیدی برای مصارف عمومی دارد.

قیمت ممبران های اسمز معکوس وابسته به مشخصات فنی ممبران و شرکت تولید کننده ممبران است. مشخصات فنی ممبران از قبیل سایز، نوع، جنس، مقدار سطح، کاربرد، مقاومت در برابر فولینگ، مقاومت در برابر دما یا فشار بالا و شرکت تولید کننده تعیین کننده قیمت ممبران می باشد. نوع کاربری از ممبران  اسمز معکوس برای مصارف شیرین سازی آب دریا یا آبهای لب شور منجر به تقسیم بندی ممبرانها به دو گروه ممبرانهای BW (Brackish water) و SW (seawater) توسط شرکتهای تولید کننده شده است.

 

مقایسه قیمت ممبرانهای BW و SW

شرکتهای تولید کننده ممبرانهای brackish را برای شیرین سازی آبهای شور نظیر آب چاه با میزان شوری(Salinity) کمتر از آب دریا تولید می کنند. مهمترین شاخص شناسایی میزان شوری آب TDS(Total Dissolved Solids) است گه نمایانگر مجموع یونهای محلول در آب است. آب لب شور(Brackish) حاوی TDS بیشتری به نسبت آبهای سطحی(Surface Water) است. اما میزان شوری آن از آب دریا کمتر است. محدوده محتوای TDS آب لب شور بین 1000 تا 12000 میلیگرم بر لیتر است.

ممبرانهای دریایی(Seawater) به منظور شیرین سازی آبهای شور با شوری بالا نظیر آب دریاهای آزاد و اقیانوس ها تولید می شوند. میزان TDS آب دریا از 12000 تا 50000 میلیگیرم بر لیتر متغیر است. به عنوان مثال TDS آب دریای خلیج فارس که به عنوان یکی از شورترین دریاهای آزاد در جهان از 38000 تا 48000 میلیگرم بر لیتر در نقاط مختلف خلیج فارس از بندر چابهار تا جزیره خارگ متغیر است. 

قیمت ممبرانهای BW نسبت به ممبرانهای SW در جنس، اندازه، سطح موثر و برند یکسان همیشه پایینتر است. با افزایش TDS یا املاح محلول آب شور ورودی به ممبران، فشار مورد نیاز برای شیرین سازی نیز افزایش می یابد. حداکثر فشار قابل تحمل برای ممبران مطابق کاتالوگ های سازنده، تعیین کننده نوع ممبران مناسب اعم از BW یا SW برای شیرین سازی است. حداکثر فشار قابل تحمل برای ممبرانهای BW حدود 40 بار و ممبرانهای SW حدود 80 بار می باشد. البته برخی از تولید کنندگان نظیر شرکت Dupont ممبرانهای ویژه ای با تحمل فشار حدود 120 بار را نیز تولید کرده اند که با قیمتهای بالاتری برای شیرین سازی جریانهای Concentrate به فروش می رسند. 

ممبرانهای دریایی در مقایسه با ممبرانهای آب شور حذف نمک(NaCl) بالاتری دارند. علاوه بر این سطح ممبرانهای دریایی گروه های هیدروفیلیک(-COOH) بالاتری نسبت به ممبرانهای آب شور دارد. به همین دلیل زبری(roughness) سطح ممبرانهای دریایی نسبت به ممبرانهای آب شور پایینتر است.   

شایان ذکر است که تنها شوری آب تنها معیار ارزیابی برای انتخاب نوع ممبران نیست. بررسی آلودگی های موجود در آبهای شور نظیر آب چاه قبل از انتخاب نوع ممبران ضروری است. ممبرانهای Brackish نسبت به وجود آلودگیهای بیولوژِیکی، روغن و مقادیر بالای ذرات معلق نامحلول آسیب پذیر هستند. 

 

ممبران فیلمتک

 

تأثیر پذیری قیمت ممبران آب شیرین کن از ابعاد ممبران

اندازه ممبران اولین فاکتور تعیین کننده قیمت ممبران است. به طور معمول ممبرانهای اسمز معکوس در قطرهای 2.5 ، 4 و 8 اینچ و به ندرت در سایز 10 اینچ تولید می شوند. با افزایش قطر و طول ممبران، سطح قابل دسترس برای انجام فرایند اسمز معکوس افزایش یافته و ظرفیت شیرین سازی و بالتبع آن قیمت نیز متناسب با آن افزایش می باید. سطح موثر ممبرانهای 2.5 ، 4 و 8 اینچ به ترتیب 28، 78 و 400(حداکثر 440) فوت مربع است. 

ظرفیت شیرین سازی ممبرانهای اسمز معکوس با افزایش قطر ممبران و در نتیجه سطح موثر آن افزایش می یابد. ظرفیت شیرین سازی(Permeate Flow rate) ممبرانهای آب شور با قطر 2.5 ، 4 و 8 اینچ به ترتیب 3 ، 9 و 40 متر مکعب بر روز(حدوداً) است. این بدان معناست که با دو برابر شدن قطر ممبران صنعتی، سطح ویژه و تولید آب شیرین توسط ممبران حدود چهار برابر می شود. 

قیمت ممبرانهای آب شیرین کن با تغییر سایز ممبران متانسب با افزایش سطح ویژه و تولید آب شیرین تغییر می کند. قیمت ممبرانهای هشت اینچ آب شور نسبت به ممبرانهای جهار اینچ به طور متوسط 3 برابر است. اگرچه ظرفیت تولید ممبران هشت اینچ BW حدود چهار برابر بالاتر است. این بدان معناست که در ظرفیتهای بالای آب شیرین کن های صنعتی استفاده از ممبرانهای با اندازه بالاتر مقرون به صرفه تر است. 

 

قیمت ممبرانهای صنعتی ویژه 

شرکت Dupont که تولید کننده ممبرانهای آب شیرین کن با برند FilmTech می باشد؛ در کنار دیگر تولید کنندگان معتبر ممبرانهای صنعتی در دنیا، ممبرانهای ویژه با خصوصیات متمایز تولید می کنند.

  • ممبرانهای آب شیرین کن با درصد حذف نمک بالا(High Rejection): این ممبرانها دارای حذف نمک بالاتری نسبت به ممبرانهای نرمال هستند. اگرچه این افزایش حذف نمک به مقدار ناچیزی است؛ ولی امکان دارد که قیمت ممبران را نسبت به مدل مشابه تا 15 درصد افزایش دهد. به عنوان مثال حذف نمک ممبران BW30-400 شرکت فیلمتک در حالت پایدار و حداقلی به ترتیب برابر 99.5 و 99 درصد است؛ درحالیکه مقدار حذف نمک در ممبران مشابه FilmTec™ BW30HR-440i در حالت پایدار و حداقلی به ترتیب برابر 99.7 و 99.4 درصد است.
  • ممبرانهای آب شیرین کن با تحمل فشار بالا: ممبرانهای با فشار بالا برای افزایش ریکاوری و کاهش مقدار پساب شور یا شورابه در شرایط خاص مورد استفاده می گیرند. پکیج های آّ شیرین کن طراحی شده براساس این ممبرانها در کنار فرایندهای تصفیه Medium liquid discharge(MLD) و Zero liquid discharge(ZLD) افزایش قابل ملاحظه راندمان تصفیه و کاهش هزینه های سرمایه گذاری را به دنبال دارد. قابلیت پذیرش آبهایی با شوری خیلی بالا و تحمل فشارهایی تا حدود 120 بار سبب شده است که از این نوع ممبرانها در شیرین سازی مجدد شورابه استفاده شود. قیمت ممبرانهای آب شیرین کن ویژه نظیر DuPont™ XUS180808 به دلیل قابلیتهای متمایز در کارایی گهگاه تا بیش از دو برابر ممبرانهای معمول می باشد.
  • ممبرانهای آب شیرین کن مقاوم در برابر دما:ممبرانهای دما بالا با قابلیت شیرین سازی آب تا دمای 80 درجه سانتیگراد به صورت مداوم برای شیرین سازی جریانهای دمای بالا در صنایع مختلف نظیر قند و شکر، صنایع دارویی، رنگرزی و غیره کاربرد دارند. بهره گیری از این ممبرانها هزینه های مربوط به سیستمهای گرمایش و سرمایش را در ورودی و خروجی واحد RO به شدت کاهش می دهد. قیمت این ممبرانها نظیر DuPont™ XUS120308 اختلاف فاحشی با ممبرانهای معمول شرکت دوپونت دارد.
  • ممبرانهای آب شیرین کن مقاوم در برابر گرفتگی: ممبرانهای مقاوم در برابر گرفتگی با افت فشار پایینتر نسبت به ممبرانهای کاربرد عمومی، معمولا در تصفیه پساب مورد استفاده قرار می گیرند. مقاومت بالای این نوع ممبرانها در مقابل انواع گرفتکی خصوصاً گرفتگی بیولوژیکی منجر به افزایش قابل ملاحظه طول عمر ممبران در تصفیه پساب و استفاده مجدد آب می شود. کاهش دفعات شستشوی شیمیایی نیز افزایش ساعات کارکرد ممبران در سال و کاهش مصرف مواد شیمیایی را به دنبال دارد. علاوه بر این کاهش افت فشار ممبران همزمان باعث کاهش مصرف انرژی نیز می شود. قیمت ممبرانهای مقاوم در برابر گرفتگی نظیر FilmTec™ Fortilife™ XC80 در واحدهای نمک زدایی از پساب اختلاف معناداری با ممبرانهای روتین شرکتهای معتبر تولید کننده دارد. 

 

محدوده قیمت ممبران آب شیرین کن 

قیمت فروش ممبرانهای آب شیرین کن در هر کشور وابسته به عوامل متعددی تعیین می شود. قیمت گذاری ممبران توسط شرکت تولید کننده مهمترین تعیین کننده قیمت ممبران است. لیکن فاصله محل فروش از مبادی تولید کننده ممبران و قوانین گمرکی هر کشور نیز از عوامل تعیین کننده قیمت ممبران به شمار می رود.

قیمتهای ممبرانهای صنعتی هشت اینچ برای شیرین سازی آبهای لب شور با توجه به برند شرکت تولید کننده و محل مصرف از 350 دلار تا 550 دلار متغییر است. در مورد ممبرانهای SW هشت اینچ نیز قیمت فروش ممبران وابسته به برند و محل تحویل ممبران از 400 دلار تا 650 دلار متغیر است. شایان ذکر است که قیمت ممبرانهای ویژه نظیر المانهای با درصد حذف نمک بالا، المانهای با تحمل فشار بالا و المانهای مقاوم در برابر گرفتگی با المانهای معمولا اختلاف زیادی دارد. 

 

شرکت فران طراح و سازنده آب شیرین کن های صنعتی، وارد کننده و تأمین کننده انواع ممبرانهای اصلی فیلمتک(FimTech) از شرکت دوپونت آمریکا می باشد. برای کسب اطلاع از موجودی و قیمت محصولات با واحد بازرگانی تماس بگیرید. 

امتیاز به مقاله