88883323 021

برای مشاوره تماس بگیرید

رزین تبادل یونی Amberlite HPR1200 H

رزین تبادل یونی Amberlite HPR1200 H یکی از رزینهای کاتیونی اسیدی قوی شرکت دوپونت برای مصارف مختلف خصوصاً برای تولید آب خالص است.

رزین تبادل یونی یک جزء مهم از فرایند مبادله یون می باشد. در این فرایند برگشت پذیر، یون هایی نظیر کلسیم، سدیم، کلر و یونهای فلزات سنگین مابین رزین تبادل یونی و محلول مورد نظر مبادله می شوند. رزین تبادل یونی از یک جزء پلیمری و یک گروه عاملی باردار تشکیل شده است. این رزین ها براساس نوع بار یونی که به خود جذب می کنند در دسته های رزین های کاتیونی و رزین های آنیونی گروه بندی می شوند. رزین کاتیونی به دو دسته ی رزین کاتیونی اسید قوی و رزین کاتیونی اسید ضعیف تقسیم می شود که هر کدام از این رزین ها کاربردهای مشخصی دارند.

شرکت دوپونت یکی از تولیدکنندگان رزین های تبادل یونی است که در زمینه های متفاوتی همچون تصفیه آب و فاضلاب، صنایع معدنی، صنایع غذایی و … کاربرد دارند. کیفیت منحصر به فرد رزین های تولید شده در شرکت دوپونت، این شرکت را از مابقی تولیدکنندگان رزین متمایز می کند. یکی از رزین های کاتیونی قوی ساخته شده توسط این شرکت AmberliteTM HPR1200 H می باشد.

 


شرکت فران طراح واحدهای تبادل یونی و تأمین کننده رزینهای مبادله یون از برندهای مختلف نظیر دوپونت، پرولایت و لواتیت می باشد.

رزین تبادل یونی AmberLite HPR1200 H

رزین تبادل یونی AmberLite HPR1200 H یک رزین با کیفیت بالا و قابل اعتماد، ساخته شده به منظور به کارگیری در جداسازی یون های کاتیونی محلول به منظور تولید آب خالص(Demineralization) صنعتی هنگامی که کارایی بالا و فرایندی مقرون به صرفه مد نظر است، می باشد. خواص شیمیایی و اندازه این رزین به نحوی بهینه گشته است که ظرفیت عملیاتی و مشخصات شستشو خارق العاده از خویش به نمایش گذاشته و میزان مصرف احیاکننده و میزان آب مصرفی جهت مصارف شستشو را کاهش می ­دهد.

AmberLite HPR1200 H منطبق با سیستم تمامی فناوری های موجود می باشد؛ بدین صورت که از این رزین می توان به عنوان بستر ابتدایی کاتیونی و همچنین در بسترهای مختلط پولیشینگ (Mixed Bed Polishers) استفاده کرد، که این توانایی به مصرف کنندگان اجازه می دهد که برای نیازهای املاح زدایی فقط از یک رزین کاتیونی قوی استفاده نمایند. در بسترهای مختلط، رنگ تیره ی این رزین کاتیونی به گونه ای طراحی شده است که در هنگام جداسازی به وسیله عملیات Backwash، رزین های آنیونی کمرنگ و رزین های مذکور قابل تمایز از یکدیگر باشند.

رزین مبادله یونی AmberLite HPR1200 Na نیز برای سختی گیری های صنعتی یا املاح زدایی معدنی، در صورتی که مصرف کننده فرم سدیمی را ترجیح دهد، به کار گرفته می شود.

رزین مکمل AmberLite HPR1200 H

به منظور افزایش بازدهی و کارآیی رزین ها، شرکت دوپونت رزین هایی به نام “رزین مکمل” را در دیتاشیت هر رزین معرفی نموده است. رزین مکمل بهترین انتخاب به منظور به کارگیری همزمان با رزین مورد نظر در فرایندهای متفاوت می باشد. دوپونت دو دسته رزین های مکمل اصلی و مکمل فرعی را برای رزین AmberLite HPR1200 H پیشنهاد داده است.

رزین آنیونی مکمل اصلی(جفت رزینی آنیونی)

شرکت دوپونت رزینهای آنیونی زیر را به عنوان رزین مکمل پیشنهاد می کند.

  • رزین مبادله یونی AmberLite HPR4200 OH(ژل)
  • رزین مبادله یونی AmberLite HPR4800 OH(ژل)

رزین آنیونی مکمل فرعی(جفت رزینی آنیونی)

رزینهای آنیونی زیر به عنوان رزین مکمل یا جفتهای فرعی توسط شرکت دوپونت پیشنهاد می شوند.

  • رزین مبادله یونی AmberLite HPR4200 Cl(ژل)
  • رزین مبادله یونی AmberLite HPR4800 Cl(ژل)
  • رزین مبادله یونی AmberLite HPR4700 OH یا Cl(ژل)

کاربرد رزین AmberLite HPR1200 H

کاربرد اصلی صنعتی رزین AmberLite HPR1200 H تصفیه کاتیون های موجود در آب می باشد. این رزین در دو فرایند اصلی تصفیه آب به کار گرفته می شود.

  • تولید آب خالص یا املاح زدایی کاتیونی
  • پولیشینگ بستر مختلط(Mixed Bed Polishing)

قابلیت طراحی های سیستم

رزین AmberLite HPR1200 H قابلیت طراحی و بهره برداری در طراحی های مختلف واحدهای تبادل یونی با تنوع ذیل را دارد.

  • همسو
  • ناهمسو/ثابت نگه داشته شده
  • بستر آکنده
  • بستر مختلط

نام قبلی رزین AmberLite HPR1200 H

رزین تبادل یونی Amberlite HPR1200 H پیشین به نام رزین تبادل یونی DOWEX MARATHON™ 1200 H توسط شرکت دوپونت به فروش می رفته است.

خواص رزین تبادل یونی AmberLite HPR1200 H

خواص فیزیکی
کوپلیمراستایرن-دی وینیل بنزن
ماتریکسژل
نوعکاتیون اسید قوی
گروه عاملیاسید سولفونیک
حالت فیزیکیقهوه ای تیره، نیمه شفاف، دانه های کروی
خواص شیمیایی
فرم یونی ارسال شده+H
ظرفیت تبادل کل(فرم هیدروژنی)اکی والان بر لیتر1.8≤
ظرفیت نگهداری آب(فرم سدیمی)%56-%50
اندازه دانه رزین
قطر دانه50±600 میکرومتر
ضریب همسانی≤1.1
<300 میکرومتر≤0.1%
>850 میکرومتر≤3%
پایداری
دانه های ترک نخورده سالم95%≤
تورمNa+→H+ : 8%
چگالی
چگالی دانه1.2 گرم بر میلی لیتر
وزن ارسالی785 گرم بر لیتر

مشخصات هیدرولیکی رزین AmberLite HPR1200 H

برآورد میزان انبساط بستر رزین تبادل یونی AmberLite HPR1200 H که تابعی از دبی backwash و دما می باشد در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است.

برآورد میزان افت فشار رزین AmberLite HPR1200 H به عنوان تابعی از دبی عملیات سرویس و دما در شکل زیر نشان داده شده است.  این مقادیر افت فشار در هنگام شروع فرایند با استفاده از آب پاکیزه قابل استناد می باشند.

 

 


شرکت فران طراح و تولید کننده آب شیرین کن های صنعتی و واحدهای تولید آب فوق خالص است.

کنترل کیفی محصولات شرکت دوپونت

محصولات شرکت دوپونت در اروپا و آمریکا و برخی دیگر از نقاط دنیا تولید می شوند. شرکت دوپونت نظارت مستمری بر واحدهایی که محصولاتش را تولید، توزیع و استفاده می کنند، و همچنین محیط زیستی که در آن ساکن هستیم دارد. این نگرانی پایه ی فلسفه نیکداری محصول است که بر اساس آن امنیت، سلامت و اطلاعات محیط زیستی محصولات ارزیابی شده و سپس گام هایی مناسب به سوی محافظت از کارمندان و سلامت عموم و محیط زیست برداشته می شود. موفقیت برنامه ی نیکداری محصولات این شرکت وابسته به تک تک افراد درگیر با تولید محصولات دوپونت، از مفاهیم ابتدایی و تحقیق، تا ساخت، استفاده، فروش، دفع و بازیافت هر محصول می باشد.

ملاحظات بهره برداری

شرکت دوپونت به جد مشتریان خویش را تشویق می کند تا فرایندهای تولید و کاربردهای محصولاتشان را از دیدگاه سلامت انسانی و کیفیت محیط زیستی بازنگری کرده تا مطمئن شوند که محصولات شرکت دوپونت در زمینه های ناخواسته و آزمایش نشده استفاده نمی شوند.

توجه: مواد اکسیدکننده مانند اسید نیتریک، تحت شرایط مشخصی، به رزین های تبادل یونی حمله می کنند. این رخداد ممکن است تبعات زیان باری برای رزین ها از فرسایش محدود رزین ها تا فرایند اگزوترمیک شدید(انفجار) شود. پیش از استفاده از مواد اکسیدکننده، با متخصصان آشنا با اداره این مواد مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر رزین تبادل یونی Amberlite HPR1200 H، لطفا بر روی دیتاشیت قرار داده شده کلیک نمایید. AmberLite™ HPR1200 H

جهت ملاحظات نگهداری و بهره برداری از رزینهای شرکت دوپونت به دستوالعمل بهره برداری رزین های تبادل یونی شرکت دوپونت مراجعه کنید.

prepared by: Negin Shahinejad

5/5 - (1 امتیاز)