88883323 021

برای مشاوره تماس بگیرید

رزین لواتیت مدل LEWATIT® MonoPlus M500

رزین لواتیت مدل LEWATIT® MonoPlus M500

رزین لواتیت مدل LEWATIT® MonoPlus M500 یک رزین تبادل یونی از نوع آنیونی قوی چند منظوره و پرکاربرد است. به علت فرایند تولید منحصر به فرد این رزین، دانه های کروی و ژلی آن، از اندازه های کاملا یکسانی برخوردار است. این رزین به طور خاص برای سیستم های میکس بد (بستر مخلوط یا همان mixed bed) طراحی شده است و راندمان خوبی در زمان احیا بروز می دهد.

رزین لواتیت مدل LEWATIT® MonoPlus M500 چیست؟

رزین لواتیت مدل LEWATIT® MonoPlus M500 یک رزین تبادل آنیونی قوی ساخت شرکت lanxess است که از کوپلیمر استایرن-دی وینیل بنزن ساخته شده است. این رزین به فرم آنیونی کلرید و دارای گروه های تری آلکیل آمونیوم می باشد. در ادامه با مشخصات این رزین به طور دقیق تر آشنا می شویم.

کاربردهای رزین لواتیت مدل LEWATIT® MonoPlus M500

رزین لواتیت مدل LEWATIT® MonoPlus M500 عمدتاً برای کاربرد در سیستم های میکس بد و اغلب در ترکیب با رزین Lewatit MonoPlus S 108 H استفاده می شود. برخی از کاربردهای کلیدی آن عبارتند از:

  • تصفیه آب: معمولاً در سیستم های تصفیه آب برای فرآیندهای صنعتی استفاده می شود. این رزین به حذف ناخالصی ها کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که آب، استانداردهای کیفی مورد نیاز را برآورده می کند.
  • فرآیندهای تبادل یونی: این رزین در فرآیندهای مختلف تبادل یونی از جمله حذف یون های خاص و انتخابی از محلول و جداسازی آن ها موثر است.
  • استفاده به عنوان کاتالیزور: رزین لواتیت مدل LEWATIT® MonoPlus M500 می تواند به عنوان یک کاتالیزور در واکنش های شیمیایی خاص، به ویژه واکنش های مربوط به تبادل یونی استفاده شود.

ویژگی های منحصر به فرد رزین لواتیت مدل LEWATIT® MonoPlus M500

رزین لواتیت مدل MonoPlus M500 ویژگی ها و مزیت های متنوعی دارد که توجه به آن ها باعث می شود این رزین انتخابی مناسب برای بسیاری از کاربردها باشد. ویژگی هایی مانند:

  1. جداسازی کامل اجزای رزین: توزیع اندازه دانه های ویژه این رزین، جداسازی بی عیب و نقص اجزای رزین (شامل یون ها) را تضمین می کند.
  2. استفاده از ظرفیت بالا: بستر رزین به خوبی از تمام ظرفیت خود استفاده می کند و امکان انجام فرآیندهای تبادل یونی کارآمد و موثر را فراهم می کند.
  3. نیازمندی به آب محدود برای شستشو: در طول احیا این رزیت به حداقل آب برای شستشو و احیا نیاز دارد که این عامل مصرف آب و در نتیجه هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد.
  4. رنگ‌های کاملاً متضاد: دانه‌های رزین دارای رنگ‌های کاملاً متضاد هستند که نظارت بصری بر بستر رزین و تشخیص هرگونه مشکل یا تغییر احتمالی در فرآیند را آسان‌ تر می‌کند.

خواص فیزیکی و شیمیایی

رزین لواتیت مدل LEWATIT® MonoPlus M500 دارای خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی است که به عملکرد کلی این رزین کمک شایانی می کند. برخی از این خواص را در جدول زیر مشاهده می کنیم.

 

مشخصاتمقدار
ضریب یکنواختی1.1
اندازه متوسط دانه رزین0.62 میلی متر
ظرفیت کل1.3 eq/lit
چگالی فله (جهت حمل و نقل)690 گرم در لیتر
تراکم1.08 گرم در میلی لیتر
احتباس آب (فرم تحویل)55 - 48 %
تغییر حجمحداکثر 24%
محدوده PH پایداری0-14
حداکثر زمان نگهداری2 سال
محدوده دمای نگهداری20 تا 40 درجه سانتی گراد

حمل و نقل و انبار

هنگام کار با رزین LEWATIT® MonoPlus M500، رعایت احتیاطات خاصی برای اطمینان از ایمنی و حفظ اثربخشی آن مهم است. در اینجا چند دستورالعمل برای حمل و نقل و ذخیره سازی این رزین در انبار که بر اساس دیتاشیت های این رزین است، آورده شده است:

  1. قبل از ورود به محیطهایی که مخصوص خوردن و آشامیدن است، لباس ها و تجهیزات حفاظتی که هنگام کار با رزین مورد استفاده قرار گرفته اند را از خود دور کرده و قبل از خوردن، آشامیدن و سیگار کشیدن دست و صورت خود را بشویید. خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات را در مناطقی که رزین در آنجا نگهداری، نگهداری و پردازش می شود اکیدا ممنوع است.
  2. در محل ذخیره سازی رزین به خصوص در مناطقی که گرد و غبار تشکیل میشود، تهویه مناسب بسیار ضروری است.
  3. در صورت آلودگی خاک، رودخانه ها و هرگونه مجاری آب و … با رزین، به مقامات مربوطه اطلاع دهید.
  4. رزین را در ظرف اصلی خود، دور از نور مستقیم خورشید، در مکانی خشک، خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری کنید. آن را از مواد ناسازگار و غذا و نوشیدنی دور نگه دارید. و درب ظروف را تا زمان استفاده ببندید.

توجه به این نکته بسیار ضروری است که رزین LEWATIT MonoPlus M500 نباید با اکسیدان های قوی مانند اسید نیتریک تماس پیدا کند، زیرا می تواند باعث واکنش های بسیار خطرناکی شود. کسب اطلاعات بیشتر در مورد جابجایی و حمل و نقل، ذخیره سازی، ایمنی و … با مراجعه به دیتاشیت اطلاعات ایمنی این رزین امکان پذیر است. برای دریافت این دیتاشیت به لینک زیر مراجعه کنید: 

LEWATIT MonoPlus M 500 MB – safty-FARAN

دستورالعمل های احیا رزین لواتیت مدل MonoPlus M500

برای حفظ اثربخشی هرچه بهتر این رزین لازم است دستورالعمل های مناسب برای احیای رزین که شرکت سازنده آن منتشر کرده است را بررسی کرد:

  1. رزین LEWATIT MonoPlus M500 را می توان با استفاده از محلول هیدروکسید سدیم (NaOH) احیا کرد. غلظت، کمیت و زمان تماس برای احیا، به کاربرد خاص و میزان اشباع شدگی رزین بستگی دارد.
  2. پس از احیا، باید یک شستشوی آهسته با سرعت جریان زمان احیا انجام شود و به دنبال آن شستشوی سریع با سرعت جریان سرویس انجام شود. این شستشوها به حذف هر گونه ماده احیا کننده باقی مانده کمک می کند و به ما این اطمینان را می دهد که رزین برای استفاده آماده است.
  3. رزین در شرایط عملیاتی که تولید کننده قید کرده است، بهترین عملکرد را دارد. دمای عملیاتی توصیه شده 70 درجه سانتیگراد و محدوده pH 0-12 است. رزین در دمای 15 درجه سانتیگراد افت فشار خاصی دارد که بر حسب kPa*h/m2 اندازه گیری می شود. حداکثر افت فشار در حین کار نباید از مقدار مشخص شده تجاوز کند. همچنین رزین دارای حداکثر سرعت جریان ویژه است که بر حسب حجم بستر در ساعت (BV/h) اندازه گیری می شود. اطمینان از اینکه نرخ جریان در محدوده توصیه شده باقی می ماند برای حفظ عملکرد بهینه ضروری است. تمامی این پارامترها در دیتاشیت فنی رزین ذکر شده است.

به طور کلی، رزین لواتیت مدل LEWATIT® MonoPlus M500 یک رزین تبادل آنیونی بسیار موثر است. خواص و ویژگی های منحصر به فرد آن، آن را برای کاربردهای مختلف از جمله تصفیه آب، فرآیندهای تبادل یونی و کاتالیزورها مناسب می کند. با پیروی از دستورالعمل های مناسب نگهداری، حمل و نقل و احیا، می توان عملکرد رزین را به حداکثر رسانده و از اثربخشی طولانی مدت آن اطمینان حاصل کرد. برای دریافت دیتاشیت فنی این رزین به لینک زیر مراجعه کنید.

LEWATIT MonoPlus M 500 MB – technical-FARAN

امتیاز به مقاله