88883323 021

برای مشاوره تماس بگیرید

رزین میکس بد پرولایت MB400 (purolite)

در صنعت تصفیه آب، رزین میکس بد پرولایت MB400 (purolite) به عنوان یک رزین میکس بد با قیمت مناسب برای خالص سازی آب شناخته می شود. این رزین پر مصرف با عملکرد خود، به یک انتخاب متداول در بین متخصصان برای تولید آب دمین تبدیل شده است. در این مقاله، جنبه‌های مختلف رزین میکس بد پرولایت MB400 (purolite) را بررسی کرده و با ترکیب، کاربردها و مزایای آن آشنا خواهیم شد.

معرفی رزین میکس بد Purolite® MB400 

رزین میکس بد Purolite® MB400 مانند دیگر رزین های میکس بد، ترکیبی از رزین‌های تبادل یونی کاتیونی و آنیونی است. این رزین‌ها به منظور تصفیه آب از طریق حذف یون‌های مثبت و منفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ذرات رزین میکس بد MB400 از اندازه کوچکی برخوردارند و سطح بالایی را برای تعامل با آب فراهم می‌کنند که باعث افزایش ظرفیت تبادل یونی و بهبود کارایی فرآیند تصفیه می‌شود. ترکیب رزین Purolite MB400 از دو جزء کلیدی تشکیل شده است: رزین کاتیونی اسید قوی (C100H) به شکل H و رزین آنیون پایه قوی (A400OH) به شکل OH. این اجزا می توانند هم زمان کاتیون ها (یون های با بار مثبت) و هم آنیون ها (یون های با بار منفی) را از آب حذف کنند و فرآیند تصفیه کامل را به دنبال داشته باشند.

"</p

رزین های تبادل یونی میکس بد یا بستر مخلوط چه نوع رزین هایی هستند؟

رزین بستر مخلوط یا همان میکس بد (Mix Bed) یک نوع رزین تبادل یونی است که در آن دو نوع رزین کاتیونی و آنیونی به صورت مخلوط استفاده شده که همزمان هر دو عملیات تبادل یون را انجام می دهند.

رزین میکس بد به منظور تصفیه آب و حذف یون‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزین کاتیونی بار مثبت یون‌ها را جذب می‌کند، در حالی که رزین آنیونی بار منفی یون‌ها را جذب می‌کند. با ترکیب این دو نوع رزین در رزین میکس بد، تمامی یون‌ها را می‌توان از آب حذف کرد.

رزین میکس بد به دلیل کارایی تصفیه و ظرفیت تبادل یون مناسب، در برخی فرایندهای تصفیه آب، به خصوص در تولید آب دمین با هدایت 1 تا 5 میکرو زیمنس بر سانتیمتر استفاده می‌شود. همچنین، در تصفیه آبهایی که دارای سختی بالایی هستند نیز کاربرد دارد.

ترکیبات رزین میکس بد Purolite® MB400

همانطور که گفته شد این رزین از دو نوع رزین کاتیونی و آنیونی تشکیل شده است. بیایید نگاهی دقیق تر به ترکیب Purolite MB400 بیندازیم:

  1. رزین کاتیونی اسید قوی (C100H) به شکل H: این جزء نقش مهمی در حذف کاتیون ها از آب دارد. کاتیون هایی مانند کلسیم، منیزیم و سدیم یون هایی با بار مثبت هستند که باعث سختی آب می شوند. رزین کاتیونی اسید قوی موجود در Purolite MB400 به طور موثر این کاتیون ها را با یون های هیدروژن مبادله می کند و در نتیجه سختی آب را حذف می کند.
  2. رزین آنیونی پایه قوی (A400OH) به شکل OH: رزین آنیونی با پایه قوی در Purolite MB400 وظیفه حذف آنیون ها از آب را بر عهده دارد. آنیون هایی مانند کلرید، سولفات و نیترات، یون هایی با بار منفی هستند که می توانند طعم، بو و کیفیت آب را تحت تاثیر قرار دهند. رزین آنیونی با پایه قوی این آنیون ها را با یون های هیدروکسید مبادله می کند و به طور موثر آنها را از آب حذف می کند.

با ترکیب این دو جزء، Purolite MB400 یک مخلوط رزین قدرتمند ایجاد می کند که می تواند طیف گسترده ای از ناخالصی ها و آلاینده ها را از بین ببرد و از تولید آب با کیفیت بالا اطمینان حاصل کند.

کاربردهای رزین میکس بد Purolite® MB400

رزین میکس بد MB400 به دلیل کارایی مناسب در حذف همزمان یون‌های مثبت و منفی به منظور تولید آب خالص و غیر معدنی، با کیفیت بالا (دیونیزه) استفاده می‌شود. این آب خالص در صنایعی مانند صنایع داروسازی، تصفیه آب بویلر، تولید برق و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

دیگر کاربردهای ویژه کاربردهای رزین میکس بد Purolite® MB400 شامل موارد زیر می‌شود:

  • تولید آب دمین (قابلیت دستیابی به هدایت الکتریکی پنج تا یک میکروزیمنس بر سانتیمتر)
  • کاربرد در تصفیه آب راکتورهای آب جوشان (BWR)
  • حذف ترکیبات معدنی آب
  • تصفیه کننده مخزن سوخت و تصفیه کننده آب راکتور با خلوص بالا
  • دیونیزه آب دستگاه تولید بخار

"</p

شرایط عملکرد رزین میکس بد Purolite® MB400

شرایط عملکرد و بازیابی هر نوع رزینی به توصیه‌های تولید کننده و نوع استفاده مورد نظر بستگی دارد. با این حال، در زیر شرایط عمومی عملکرد رزین های تبادل یونی توضیح داده می شود:

هنگام بهره برداری از هر نوع رزین تصفیه آب، توجه به سه پارامتر PH، دمای آب و سرعت جریان بسیار مهم و ضروری است.

برای بهترین عملکرد، pH آب باید در محدوده مناسبی قرار گیرد، که معمولاً بین 4 و 9 است. در صورت نیاز، تنظیم pH آب با استفاده از مواد شیمیایی مناسب می‌تواند به کار رفته و عملکرد رزین را بهبود بخشد.

دمای آب نیز برای عملکرد بهینه رزین مهم است. معمولا محدوده دمای مناسب برای استفاده از رزین ها در دستورالعمل تولید کننده ذکر می شود.

سرعت جریان آب در تماس با رزین نیز باید در محدوده مناسبی قرار گیرد. این مقدار نیز ممکن است در دستورالعمل تولید کننده مشخص شده باشد و بسته به نیاز و شرایط به کار گرفته شده تنظیم می‌شود.

مزایای Purolite MB400

رزین Purolite MB400 علاوه بر قیمت مناسب دارای مزایای دیگری است که آن را به یکی از انتخابهای متداول برای تولید آب دمین تبدیل کرده است. در ادامه میخواهیم برخی از مزایای کلیدی این رزین را بررسی کنیم:

  1. دمینرالیزاسیون با کیفیت بالا: این رزین با ترکیب و عملکرد خود، تولید محصولی با کیفیت بالا را تضمین می کند. با حذف کاتیون ها و آنیون های مورد نظر از آب، به تصفیه کامل دست می یابد و آبی مطابق با استانداردهای کیفی دقیقی را ارائه می دهد.
  2. تطبیق پذیری: Purolite MB400 را می توان در طیف وسیعی از کاربردها، از جمله واحدهای بزرگ تبادل یونی استفاده کرد. این تطبیق پذیری آن را به گزینه ای مناسب برای سیستم های مختلف تصفیه آب تبدیل می کند.
  3. کاهش موثر کل جامدات محلول (TDS): رزین پرولایت MB400 در کاهش کل جامدات محلول در آب بسیار موثر است و در نتیجه آب حاصل شده با خلوصی استثنایی تولید می شود.
  4. مرحله پولیش برای افزایش کیفیت آب: با استفاده از Purolite MB400 به عنوان مرحله پولیش در فرآیندهای تصفیه آب، می توان کیفیت کلی آب را به طور قابل توجهی بهبود بخشید. این به عنوان مرحله تصفیه نهایی عمل می کند و از حذف ناخالصی های باقی مانده و دستیابی به بالاترین سطوح خلوص آب اطمینان می دهد.
  5. عملکرد قابل اعتماد: رزین Purolite MB400 به دلیل قابلیت اطمینان و عملکرد ثابت خود شناخته شده است. نتایج ثابتی را ارائه می دهد و از تولید آب غیر معدنی با کیفیت بالا در یک دوره طولانی اطمینان حاصل می کند.

احیا رزین های میکس بد

احیا رزین یا Resin Regeneration، به  فرایندی می گویند که در آن دانه های رزین تبادل یونی که در طی فرایند تبادل یونی اشباع شده اند، یون هایی را که در طی فرایند تبادل کرده اند بازیابی کرده، یون های دریافتی از آب را حذف کرده و مجددا قابل استفاده می شوند. بدین وسیله در طی فرایند احیا، رزین یون های انباشته شده را حذف و یون های از دست رفته ی خود را بازیابی می کند.

رزین Purolite MB400 به دو صورت قابل احیای شیمیایی و غیر قابل احیای شیمیایی به بازار روانه می شود. حتما قبل از خریداری رزین میکس بد به وجود قابلیت احیای رزین توجه کنید.

به طور کلی احیا رزین میکس بد به سه بخش تقسیم می شود:

  1. بازیابی کاتیونی: برای بازیابی یون‌های کاتیونی جذب شده توسط رزین میکس بد MB400، معمولاً از محلول‌های آبی با pH پایین‌تر استفاده می‌شود. محلول‌هایی مانند اسید کلریدریک یا هیدروکلرید اسیدی می‌توانند برای بازیابی کاتیون‌ها مورد استفاده قرار گیرند.
  2. بازیابی آنیونی: برای بازیابی یون‌های آنیونی، معمولاً از محلول‌های آبی با pH بالاتر استفاده می‌شود. محلول‌هایی مانند هیدروکسید سدیم یا کربنات سدیم می‌توانند در بازیابی آنیون‌ها مؤثر باشند.
  3. شستشو: پس از بازیابی یون‌ها، مرحله شستشو برای حذف هر گونه آلاینده‌ی باقیمانده از رزین انجام می‌شود. این مرحله با استفاده از آب تمیز و مناسب انجام می‌شود. در منابع مختلف توصیه شده است که برای اولین شستشو حتما از آب مقطر استفاده شود.

برای آگاهی و کسب اطلاعات تکمیلی در مورد روش احیای رزین میکس بد به روی لینک روبرو کلیک کنید: (روش احیای رزین میکس بد)

رزین های میکس بد برند پرولایت – Purolite® MB400

کمپانی پرولایت یکی از تولید کننده های رزین های میکس بد با کیفیت و قیمت مناسب است و این رزین ها را به طور تخصصی برای تصفیه آب طراحی می کند. ویژگی قابل توجه این رزین ها وجود رزین آنیونی و کاتیونی رنگ‌دار برای نشان دادن اشباع شدگی رزین است که توجه به زمان احیا رزین را آسان تر می کند.

رزین های این برند با نسبت مختلف اجزای کاتیونی و آنیونی طراحی شده‌اند تا در هر سیستم و برای هر هدف، عملکرد مناسبی داشته باشند.

محصولات پرولایت و به خصوص محصولات میکس بد این برند نتایج بسیار خوبی برای کاربردهای صنعتی مختلف ارائه میدهند. از جمله کاربرد آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– پس از سیستم تصفیه غشایی برای تصفیه آب

– ماشینکاری تخلیه الکتریکی (EDM)

– دمینرالیزه جزئی با آنیون ضعیف اکریلیک

– تصفیه بخار

– تصفیه کننده میکس بد پس از اسمز معکوس (RO)

– کارتریج‌ها

توصیه می‌شود که برای استفاده بهینه از رزین میکس بد پرولایت MB400 (purolite)، دستورالعمل تولید کننده را به دقت مطالعه کنید و همچنین در صورت نیاز، با کارشناسان شرکت فران مشورت کنید. اطمینان حاصل کنید که شرایط عملکرد و بازیابی را به درستی رعایت می‌کنید تا عملکرد بهینه از رزین میکس بد Purolite® MB400 به دست آید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رزین میکس بد پرولایت MB400 (purolite) و مطالعه دیتاشیت مربوطه کلیک کنید. (MB400 FARAN)

شرکت مهندسی فران طراح و تولید کننده دیونایزرهای صنعتی و تأمین کننده رزینهای تبادل یونی دوپونت، لواتیت و پرولایت می باشد. برای اطلاع از انواع رزین های میکس بد لواتیت و پرولایت به سایت شرکت مهندس فران مراجعه کنید. 

4.2/5 - (5 امتیاز)